Záchrana africké dívenky před trpkým osudem

Sedmiletá Safa je africká dívka, která v necelých třech letech hrála v životopisném filmu o somálské modelce a aktivistce za lidská práva Waris Dirie. Hrála ve scéně, kdy je malá Waris obřezána (velmi silná a emotivní pasáž), sama Safa je ale díky smlouvě s Warisinou nadací Květ pouště obřízky ušetřena. Ovšem dívenka jednoho dne pošle Waris Dirie dopis, ve kterém naznačuje, že smlouva by mohla být porušena.

Waris okamžitě odcestuje do Džibutska, kde malá Safa žije se svou rodinou, aby dívenku před tímto strašným údělem zachránila. Zde naráží na sílu tradice, místních zvyklostí a náboženství, dle kterých je neobřezaná dívka nečistá a zaslouží si jen opovržení a vyčlenění ze společnosti. Takový osud potká nejen neobřezanou dívku, ale i celou její rodinu.

Po krátkém pobytu v Džibutsku se Waris rozhodne, že Safu, jejího otce Idríse a ještě jednu dívku Inab pozve na léto do Evropy. Pro tyto tři cestovatele, kteří znají jen africkou poušť, chudobu a zoufalství, je příchod do naprosto odlišné kultury doslova šok. A po pár týdnech strávených v evropských destinacích se to, co původně měla být záchrana jednoho afrického děvčátka, rozroste do velkolepých plánů, které mají za cíl zachránit co nejvíce žen před mrzačením pohlavních orgánů a pomoci těm, které mají tuto hrůzostrašnou zkušenost za sebou.

Waris Dirie je známá somálská modelka, bojovnice za emancipaci afrických žen a zároveň se aktivně zapojuje do boje proti ženské obřízce. Příběh Safy rozhodně není její první počin na literárním poli, je autorkou několika dalších knih, z nichž nejznámější je její autobiografická kniha Květ pouště, která byla v roce 2009 zfilmována a stejnojmenný film rozhodně stojí za vidění (právě v tomto filmu hrála malá Safa).

Stejně jako ve svých předešlých knihách, tak i v této se věnuje převážně tématu mrzačení ženských pohlavních orgánů, jinak též FGM (female genital mutilation). Tuto proceduru podstupují mladičké dívky, aby zůstaly neposkvrněné pro svého budoucího manžela, kterému jsou rodinou výhodně prodány. Tento úkon se zpravidla odehrává v naprosto nehygienických podmínkách, takže dívky velmi částo umírají na infekci či vykrvácení. A pokud přežijí, tak doživotně trpí silnými a krutými bolestmi, rodí děti za nesmírných komplikací a o nějakém potěšení při pohlavních styku nemůže být řeč. U nás je toto téma poměrně neznámé, ale v afrických zemích stále palčivě aktuální.

Waris tuto knihu pojala jako vyprávění o dívence Safě, která je nesmírně chytrá, hezká, talentovaná a která si stejně jako ostatní děvčátka zaslouží šťastný život bez utrpení a bolesti. Veselé a pozitivní pasáže, kdy malá Safa s otcem a Inab objevují krásy Evropy a poznávají naprosto odlišnou kulturu, střídají emotivní úseky věnující se traumatu obřízky, ze kterých místy až mrazí. Autorka čtenáře přenese do naprosto odlišné kultury a mentality, kde být ženou znamená trpět a zcela se podřídit blahovůli muže, a kde lidé žijí v naprosté chudobě a v zajetí náboženských pravidel a tradic.

Kniha Safa je velmi čtivá, Waris Dirie je vynikající vypravěčkou a vskutku obdivuhodnou ženou. Poutavým způsobem nám předkládá problém ženské obřízky a i přesto, že situace vypadá bezútěšně, dává naději, že boj je možný. I kdyby se podařilo zachránit jen zlomek postižených dívek, rozhodně to za to stojí. Nezastírám, že kniha je určena spíše pro ženské publikum, ale věřím, že i leckterému muži by mohla rozšířit obzory a poskytnout nemálo poučení.

Autorka: Monika Riesová