Ali Hazelwood - Šach a mat, foto Luxor

Štěstí ve hře, neštěstí v lásce? Recenze knihy Šach a mat

Milujete hravé romcomy? Potom vám nejspíš neunikly senzace TikToku Hypotéza lásky a Hlava plná lásky, které okouzlily svět! Jejich autorka Ali Hazelwood teď přichází s romantickou young adult novinkou Šach a mat – hravou variací na Dámský gambit, kterou si zamilují i mladší čtenáři. Přečtěte si recenzi čtenářky Petry.

20240305 Luxor 21

Štěstí ve hře, neštěstí v lásce?

Tak tohle rčení naštěstí nová kniha oblíbené Ali Hazelwood naprosto vyvrací. Šach a mat je sice autorčina první young adult kniha, ale je stejně dobrá jako jiné její příběhy.

Pro mě byla tahle kniha prvním seznámením se s autorkou a musím říct, že rozhodně nelituji a stejně jako miliony čtenářů všude po světě jsem si Ali Hazelwood zamilovala. A okamžitě si pořídila i její předešlé tituly Hypotéza lásky a Hlava plná lásky. Pokud stejně jako já máte rádi romantické komedie, určitě by tato autorka neměla uniknout vaší pozornosti.

A o čem že tato kniha je? Jak už je z obálky a té nádherné ořízky, kterou jsem si úplně zamilovala, patrné, podíváme se tentokrát do prostředí šachů. Hlavní hrdinka Mallory nadevše milovala šachy. Vyhrávala exhibiční turnaje a připravovala se na profesionální dráhu. Ale pak se stala jistá událost, o níž se nechce bavit, a se šachy skončila. Nadobro. Nebo si to aspoň myslela. Nyní pracuje na částečný úvazek v autodílně a místo vysoké plánuje stát se automechaničkou, aby pomohla své rodině. Její otec zemřel, matka je vážně nemocná a víceméně nemůže pracovat, na domě visí hypotéka a Mallory má dvě mladší sestry, kterým musí zajistit budoucnost. I za cenu obětování svých vlastních snů.

Její plány se ale změní, když ji nejlepší kamarádka uprosí, aby se zúčastnila šachového turnaje. A na něm, ačkoli již pět let nehrála, k překvapení všech porazí nejlepšího šachistu světa Nolana Sawyera, pověstného tím, že neumí prohrávat. A to není ani zdaleka vše. U jejích dveří se záhy objeví Defne, vedoucí newyorského šachového klubu Zugzwang, a nabídne jí roční šachové stipendium. Mallory odmítá, protože šachy hrát nechce, už ne, ale když přijde o práci a nemá z čeho zaplatit hypotéku, je nucena přijmout. A záhy zjistí, že si na turnajích může dokonce vydělat peníze!

Jak už jistě tušíte, neznámá geniální šachistka Nolana nenechává chladným. Je odhodlaný zahrát si s ní znovu. A nejenom to. Je schopný objevit se u ní doma a drze se vetřít do její rodiny. A když se připravuje na mistrovství světa v šachu, chce, aby Mallory byla v jeho týmu. Postupně mezi nimi vzniká láska. Přežije ale jejich vztah, když proti sobě budou muset stanout na nejdůležitějším turnaji?

Ali Hazelwood – Šach a mat, foto: LUXOR

Já jsem si knihu ohromně užila. Je vtipná, svižná, děj příjemně ubíhá. Je sice pravda, že mi Mallory občas trochu lezla na nervy svou zaťatostí a unáhlenými soudy, ale plně mi to vynahrazovala postava Nolana, který je prostě úplné zlatíčko.

Rovněž bylo zajímavé sledovat, jak těžké to ženy v tomto sportu, protože ano, šachy jsou sport, mají. Postavení žen, genderová a rasová nerovnost a tak podobně představují autorčino velké téma, jehož se dotýká snad v každé své knize. A to je dobře, protože je třeba na tyto věci upozorňovat. Navíc, jelikož je Ali Hazelwood vědkyně, nejedná se jen o nějaké její pocity, vše je podloženo skutečnými vědeckými studiemi. Nemusíte se ale bát, že by se vás snažila zahltit nějakými obsáhlými, nesrozumitelnými texty plnými statistických dat, to vůbec. Vše je krásně zakomponováno do příběhu a vyplývá to i z atmosféry, z nepříjemného chování jistých hráčů, z urážlivých a ponižujících řečí.

Kdybych měla knihu srovnat s ostatními pracemi autorky, tak musím přiznat, že ty se mi líbily o chlup víc, ale není to tématem nebo tím, že tady jde o young adult, jen mi prostě úplně nesedla hlavní hrdinka, kterou jsem měla v pár scénách chuť pořádně seřvat. I přesto se mi ale příběh moc líbil a já během čtení dostala chuť naučit se hrát šachy, podobně jako když jsem na Netflixu sledovala Dámský gambit.

Co říct závěrem? Ať už vás šachy baví, či ne, jedná se o skvělý příběh dvou chytrých mladých lidí, který rozhodně stojí za přečtení. Je to skvělá romantická oddechovka, přestože se v ní řeší i spousta vážných věcí a hrdinka má opravdu hodně naloženo, kvůli čemuž ji musíte obdivovat, i když vám jde třeba chvílemi na nervy. Šach a mat rozhodně doporučuji a těším se na další knihy od této autorky, protože má rozhodně co nabídnout.

Autorkou recenze je Petra Kamlachová.