Co nás čeká a nemine

Brněnské nakladatelství Jan Melvil Publishing si sice do značné míry svou dobrou pověst na knižním trhu vydobylo literaturou s tematikou efektivity, následující titul od titulu však rozšiřoval představu o osobním rozvoji dál, než lze v prvních momentech dohlédnout. Novinka Druhý věk strojů tak „melvilovské“ šlépěje charakterizuje mnohem více než první velký bestseller Mít vše hotovo. Autoři přicházejí z řad erudovaných publicistů, akademiků či přímo vědců, což samo o sobě nejen předurčuje hloubku vhledu textu do daného tématu, ale také jazyk a bohatý soupis podpůrné literatury (odborné články, knihy, studie a výzkumy). Samozřejmě, že se tím zužuje cílová skupina čtenářů, na stranu druhou to už lze vypozorovat i jako záměr nakladatelství. Ediční řada přináší kvalitativně nadprůměrné kousky, každý má však svůj specifický záběr. Ne snad, že by se tituly vzájemně nedoplňovaly-nedotýkaly, ale téma takového Druhého věku strojů osloví především zájemce o moderní technologie a ty, kteří hledají souvislosti mezi nimi a ekonomikou, či přímo podnikáním.

Sám patřím spíše mezi tu první kategorii, čili nejpoutavější pasáže jsem potkal v první polovině knihy, kdy se Erik Brynjolfsson a Andrew McAfee zaobírali kouzly, které jako by vypadly z budoucnosti, přičemž už nám jsou mnohem blíže. Technologický pokrok, který radikálním způsobem postupuje vpřed a vstupuje do našich životů, nebo přinejmenším do chodu společnosti, opravdu fascinuje – a nemůžete se mi divit, že prvních sto stran jsem vstřebal jako chutný zákusek. Chvílemi se sice ozývalo opatrné Já, které skepticky hledalo na technologických inovacích rizika, ale ani autoři je neopomíjejí uvádět. Přesto závěr se nese v duchu, že tento druhý věk strojů nabízí mnohem více pozitivních příležitostí.

Další kapitoly, tedy de facto celý zbytek knihy, se už víc a víc opíral o napojení technologického pokroku na běh společnosti (státu, institucí, firem, rodin, nás samotných). V jistých ohledech bychom mohli propadnout dojmu, že svět bude v rukou jen těch nejbohatších, že rozdíly mezi jimi a těmi obyčejnými se zvětšují a mizí střední třída. Problém je to však mnohem plastičtější a v žádném případě nelze z prvních grafů a statistik usoudit, že by se nám uzavíraly dveře. Vlastně naopak.

Druhý věk strojů tak pouze zdánlivě vypráví o budoucnosti a pouze o technologiích. Kniha je výživná už jen proto, jak umně propojuje minulost s přítomností a tím, co nás dost možná čeká. Jak málo dnes může čas tvořit překážku, neboť pokrok ubíhá mílovými kroky. Jak nedostatek informací už vymizel a přichází doba, kdy bude do značné míry jen na nás, jak s nimi naložíme. A jak moc si necháme vypomoci moderní technologií. A jak moc bude ještě potřebné klasické vzdělávání na univerzitách.

Jazyk sice do značné míry ohraničuje akademická snaha o relevantnost, kniha je to však vlastně nemálo provokativní – vzbuzováním otázek a zvědavosti.