Češi on-line

Zatímco například jeden z největších internetových obchodů Vltava.cz je v červených číslech, další internetové obchody zaznamenávají nárůsty nejen v návštěvnosti, ale i výrazné zvýšení prodejů. „Tržby tuzemských internetových obchodů letos stoupnou navzdory krizi o 20 %,“ odhaduje růst objemu internetových pohybů výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

To potvrzuje i provozovatel jednoho z největšího knihkupeckého on-line obchodu v Čechách, společnost Neoluxor. „Letos, jako ostatně každoročně, navzdory krizi zaznamenáváme na internetovém odchodu Neoluxor.cz nárůst nákupů okolo 50 procent a prognóza do konce tohoto roku zní na stejnou cifru,“ říká Zuzana Turňová z Neoluxoru.

Jak ukazují průběžné výsledky tohoto roku, Češi utrácejí za nákupy zboží a služeb na internetu čím dál více. Je to způsobeno jednak pravidelným nárůstem nakupujících on-line a jednak jde o dopad krize, kdy většina lidí zvažuje byť minimální rozdíly v cenách a dokáží kvůli nim migrovat ze svých oblíbených kamenných obchodů do virtuálních. Zajímavou křivku dlouhodobého on-line chování vykazuje vývoj prodejů na Neoluxor.cz. Jeho založení v roce 2005 bylo doplňkem pro síť kamenných knihkupectví Neoluxor. Skokové nárůsty objednávek a tržeb z roku na rok ale provozovatele více než překvapily a dnes dohání lídry ve svém oboru. První prodejní sezonu před čtyřmi lety uskutečnili lidé na Neoluxor.cz 14 tisíc objednávek, loni to bylo již 65 tisíc.

Podle Zuzany Turňové má růst prodejů tři základní pilíře. „Jasná specializace, šíře kvalitního sortimentu a spolehlivost, se kterou zákazník může počítat jako se standardem.“ Internetový obchod s knihami Neoluxor.cz je jeden z největších, co se týká knižního sortimentu. „V současnosti nabízíme on-line na padesát tisíc knižních titulů a denně přibývají další, takže lidé si tu nakoupí od pohádek po učebnice byznysu. Navíc se u nás dá nakupovat třeba i s úspěšnou elektronickou peněženkou PaySec,“ vysvětluje Zuzana Turňová. To naznačuje jasný trend – lidé nejen, že budou i do budoucna z reálných obchodů migrovat na ty internetové, ale obchodníci, kteří budou chtít krizi přestát v černých číslech, budou muset zákazníkovi při nakupování nabídnout veškerý možný komfort. Potvrzují to i zákazníci. „Internetový obchod, ve kterém budu nakupovat, musí mít velký výběr zboží za nízké ceny a měl by mít jednoduchý systém objednávání i placení,“ říká stejně jako většina internetových nakupujících Lenka Pohořelská, která utratí za nákup na internetu ročně na deset tisíc korun.

Sdílet

Napsat komentář