Navrh bez nazvu 44

ROZHOVOR Autorka leporel o Péťovi: „Aby si dítě osvojilo řeč, potřebuje angažovaného rodiče.“

Logopedka, pedagožka, spisovatelka a máma na plný úvazek. Ne, nemluvíme o čtyřech různých ženách. To vše je Marta Galewska-Kustra. Autorka populární série leporel o malém Péťovi, který krůček po krůčku odhaluje taje jazyka a začíná poznávat okolní svět. Jak se to stalo, že začala logopedka a asistentka na Akademii speciální pedagogiky ve Varšavě psát leporelo pro nejmenší děti? A kdo byl předobrazem malého Péti?

Co bylo na začátku Péti? Proč jste se rozhodla dát do psaní leporel?

Vše začalo terapeutickou prací s dětmi. Pracovala jsem hlavně s dětmi s opožděným vývojem řeči a všimla jsem si, že chybí dobré knihy, které by sloužily dětem i rodičům. Potřebovala jsem materiál, který by byl pro dítě zajímavý a zároveň podporoval rodiče. Tak se zrodil nápad na knihu, která by podporovala vývoj řeči dítěte.

Byl předobrazem Péti konkrétní chlapeček nebo konkrétní rodina?

Ano. Když jsem začínala dělat na dětské knize, pracovala jsem s chlapcem z dvojjazyčné rodiny. Každé setkání s ním bylo plné krásných emocí, klidu a zvědavosti z jeho strany. Tehdy mě napadlo, že hlavním hrdinou bude chlapec zvědavý na svět kolem sebe.

Co je podle vás nejdůležitější, když začínají děti mluvit?

Nejdůležitější je osobní, častý, médii (televizí, tabletem) nerušený kontakt s dospělým, který mluví správně. To je základ osvojování jazyka.

20210323 54 edited

Jak mohou maminky podporovat své děti ve správném mluvení? Co byste jim doporučila?

Všechny pečující osoby, nejen matka, by měly dítě podporovat v osvojování si řeči. Nejdůležitější je, aby dítě mělo co nejvíce příležitostí verbálně komunikovat s dospělým, při každodenních činnostech (koupání, oblékání, jídlo), při hře, na procházce. Pečující osoba mluví o tom, co dělá, ukazuje dítěti některé předměty, ukazuje na předměty, nebojí se vyjadřovat emoce. To vše přispívá k zájmu dítěte o jazyk, k touze komunikovat. Později, když už dítě mluví, a chceme, aby správně vyslovovalo různé hlásky, je základem samozřejmě artikulačně správný jazyk rodiče. Ten je pro nás vzorem. Je však třeba mít na paměti, že základem správné artikulace je správný pohyb jazyka a rtů, správný skus a správný dechový vzor. Proto je úkolem rodiče předcházet problémům v těchto oblastech (např. správným krmením dítěte od samého počátku, pitím z otevřeného hrnečku) a včas informovat odborníka, pokud si všimne, že dítě například dýchá ústy nebo chrápe.

20231031 Luxor 22 edited 1

Používáte svá leporela i v rámci své logopedické praxe?

Samozřejmě. Když jsem vedla logopedickou praxi, dostávaly se mé knihy přímo do rukou mých klientů a jejich rodičů. Nyní jsem však hlavně maminkou a píšu další dětské knihy.

Péťa byl přeložen do mnoha jazyků, fungují stejná logopedická pravidla ve všech jazycích? Musela se vaše leporela někdy třeba upravovat?

Osvojování jazyka u malých dětí probíhá vždy podobně. U knih, které se týkaly osvojování řeči batolete nebylo potřeba provádět změny. Změny jsme prováděli až při překladu leporela Péťa na prázdninách. Jedná se o knihu zaměřenou na artikulaci a zde se samotné hlásky v různých jazycích liší a doba jejich osvojování dítětem je odlišná. Tyto překlady se nám však podařilo zajistit díky spolupráci s logopedy, které vždy zaměstnává nakladatelství v daném státu.

Snimek obrazovky 2023 12 07 125409

Říká se, že přibývá dětí s logopedickými vadami. Jak to vidíte vy jako odborník? Opravdu dnešní děti hůře mluví? Pokud ano, čím myslíte, že to je?

To je pravda, situace je pravděpodobně způsobena mimo jiné změnou životního stylu. Rodič, který neustále používá chytrý telefon a počítač, nebude s dítětem navazovat tolik očního a slovního kontaktu. Aby si batole osvojilo řeč, potřebuje angažovaného rodiče, neustálý kontakt s ním, nikoliv vzdělávací zařízení nebo tablet. Tyto potřeby jsou o to důležitější, když hovoříme o dítěti, které má z určitých vývojových důvodů potíže s osvojováním řeči.

Snimek obrazovky 2023 12 07 125831

Jak vypadá takový běžný den logopedky a zároveň spisovatelky?

Nevím, jak takový den vypadá, protože ten můj nikdy nebyl „typickým“ dnem terapeuta. Při provozování terapeutické praxe jsem současně pracovala na univerzitě. Můj den se skládal buď z přípravy materiálů pro práci s dětmi v praxi, nebo z výuky studentů, výzkumu a psaní článků. Hodně času jsem také trávila ve vlaku, protože jsem pracovala na univerzitě ve Varšavě. Psaní dětských knih bylo v té době jen doplňkem mé práce, přinášelo mi oddech a velkou radost. Postupem času se z toho stalo mé hlavní zaměstnání.

Co plánujete v současné době. Pokračování v této sérii, nebo něco nového?

Pokračuji v práci na sérii o Péťovi, protože je stále mnoho nápadů, které je třeba realizovat. Mimo jiné jsme začali intenzivně pracovat na animovaném seriálu o Péťových dobrodružstvích. To je velká výzva! Byla bych moc ráda, kdyby se série o Péťovi i dále rozvíjela. Na druhou stranu se začínám otevírat novým nápadům a tématům. Inspiruje mě k tomu můj syn, který roste a vyvíjí se. Už jen to, že ho pozoruji, je pro mě obrovskou inspirací.

Marta Galewska Kustra Fot. Katarzyna Woznica

Marta Galewska-Kustra

Dr. n. hum. Marta Galewska-Kustra je logopedka a pedagožka. Pravidelně cestovala mezi dvěma městy. V Lodži měla logopedickou ordinaci pro děti a ve Varšavě pracovala jako odborná asistentka na Akademii speciální pedagogiky, kde se věnovala rozvoji tvořivosti u dětí a mládeže. Nyní je maminkou na plný úvazek a zároveň autorkou knižních bestsellerů, jejichž úkolem je podpořit u dětí správný vývoj řeči.

Rozmluvte děti s Péťou:

9788024271910

Pro nejmenší

9788024275352

Pro děti od 12 měsíců

9788024288062

Pro děti od 18 měsíců

9788024292403

Pro děti od 3 let

Brzy vyjde:

9788024297033

Pro děti od 3 let

Autorkou rozhovoru je Jana Kubínová.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *