Jan Hocek– Nejhezčí dobrodružné výpravy II po Česku a Slovensku

Druhý díl knihy Nejhezčí dobrodružné výpravy nám nachystal další várku úchvatných tras v Česku i na Slovensku. Sám autor je absolvoval ve všech ročních obdobích a nejrůznějšími způsoby. Stačí se začíst a nechat se inspirovat!

Stejně tak jako první, je i druhý díl knihy Nejhezčí dobrodružné výpravy pestrou mozaikou výletů do nejrůznějších míst a koutů Čech a Slovenska. Na své si přijdou jak nadšenci pro horskou turistiku, tak i ti, co si na náročnější túry netroufají, ale zato rádi vyrazí na méně náročnou cestu do přírody. To samé platí i co se týká způsobu cestování. Vyrazit totiž můžete pěšky, na kole, běžkách či s pádlem v ruce.

Stačí jen vyrazit!

Skvělým bonusem je fakt, že Jan Hocek všechna místa sám procestoval a že popisné pasáže prokládá osobními zážitky z cest. Autor studoval biologii a pracoval jako průvodce, což se v jeho vyprávění dokonale odráží. Dozvídáme se proto spoustu zajímavostí o přírodě a zároveň i historii daných míst.

Pokud byste se touhle knihou opravdu chtěli inspirovat a vyrazit na nějakou cestu, o níž Jan Hocek píše, máte skvělou příležitost. U každé kapitoly je totiž přehledná mapa celé trasy, praktické informace ohledně délky trasy, grafu znázorňujícího převýšení, náročnosti nebo ubytování. Následuje podrobný popis celé cesty, který je protkaný nádhernými fotografiemi, které přímo vybízí k tomu poznat tahle místa na vlastní kůži.

Objevila jsem zatím jen málo knih tohoto žánru, které by čtenáři nabízely to, co nabízí Nejhezčí dobrodružné výpravy I a II, a sice komplexnost. Najdete v nich nejenom praktické informace, rady a tipy, ale také subjektivní zážitky, poutavé popisy cest a dojmy ze všech poznaných míst. Zatímco praktické informace jsou teoretickou základnou, autorovo vyprávění vás tam přenese – aspoň v představách, prozatím…

V každou roční dobu

Jednotlivé výlety jsou rozděleny do kapitol, přičemž každá z nich zahrnuje jeden výlet. A celá kniha se dělí do čtyř částí podle ročních období. Sekce Jaro, Léto a Podzim zahrnují výlety především po vodě, na kole a pěšky. V sekci Zima najdete výlety takřka jenom na lyžích.

Těšit se můžete na výlety do nejrůznějších koutů Čech, ale i na pár míst na Slovensku. Sama nejsem vůbec příznivec zimních sportů a lyží už vůbec ne, takže sekce Zima pro mě asi zůstane uzavřená. Přesto jsem v ní našla plno krásných tipů, kam bych vyrazila hned, nebýt indisponovaná svou nechutí ke všemu, co zavání zimou. Zato předchozí tři části mně nabídly spoustu zajímavých tipů na výlet! Hned na jaře v každém případě vyrazím „Na kole přes naše nejrozlehlejší hory.“ Tahle trasa začíná v Šumperku, končí v Suchdole nad Odrou a dlouhá je celkem 135 km. Trasa „Z nejjižnějšího bodu až na okraj Prahy“ musí být taky nádherná, nicméně kvůli její délce 287 km si na ni netroufnu naráz. Stejný problém mám i s dalšími trasami. Na druhou stranu, nic člověku nebrání v tom, projet si jejich pouhou část, takovou, na jakou mu síly stačí. Lehkou pěší túru nabízí například cesta „Po nejstarší turistické trase za vzácným koniklecem“, dlouhá 27 km a táhnoucí se z Berouna přes Český kras. „Za výhledy a hrady Českého středohoří“, jedna z podzimních tras, mě nalákala natolik, že se v nejbližších dnech chystám projít její část. Cesta vede celkem přes 13 kopců s vyhlídkami nebo hrady.

Jsem ráda, že knihy, jako je tahle, existují. Fungují totiž skvěle jako rádci na cestu, ale také jako zdroj snění a způsob poznávání krás Česka a Slovenska, pokud třeba zrovna nemůžete nikam vyrazit naživo.

Autorkou recenze je Andrea Simoglu.