Utíkej, Flashi, utíkej!

Hrdinové z DC u nás nemají takovou tradici a rychlý mužíček v červené kombinéze se na tuzemské přijetí teprve chystá. A to může být (a asi bude) jedním z kamenů, které vás mohou při čtení Flash: Znovuzrození táhnout pod vodu. Pokud se totiž doma po večerech nezkoušíte z historie světového komiksu a spíše stavíte zážitky a znalosti na tom, co doposud u nás vyšlo, budou první desítky stran Flashe, jako kdyby vás vysadili na tržišti v Maroku a požádali, ať jim seženete bazalku za co nejlepší cenu. Flash u nás zatím nezakořenil, a to si vezměte, že patří mezi ty nejstarší komiksové hrdiny vůbec! Vždyť první z rodu Flashů se narodil už v roce 1940! Ano, říkám první z Flashů, protože jich je víc. O dost víc. A zde se začíná zmatek.

Flash: Znovuzrození má silně emotivní předmluvu o tom, jaké mimořádné události jste právě svědky. Barry Allen, jehož Američané v obrázcích potkávali od roku 1956, se totiž v roce 1985 obětoval. Pro celý vesmír. Pro tebe i pro mě. Je to prostě hrdina a tehdy v Krizi nekonečných zemích (na internetu ale zapomeňte na češtinu a vyhledejte raději Crisis on Infinite Earths) odešel. Na několik let. Vlastně na mnoho. Na dvacet tři. A pak se vrátil (ve Final Crisis a může za to Grant Morrison). Ale proč? Jak k tomu došlo? Na to odpovídá Geoff Johns v tomto komiksu.

Jenže mnohý český čtenář si bude klást úplně jiné otázky. Vzhledem k tomu, že Barryho Allena třeba ani nezná, neb jej dosud nepotkal. Spíše jej budou napadat otázky typu „OMG, kolik je těch Flashů? A co je to za další lidi v oblecích? A kde se vzaly ty děti? Mají si kde hrát?“

Flash: Znovuzrození sice nemá na prvních stranách žádný akční děj (odmyslíme si úplně ty první), pořád si někdo s někým povídá, všichni se těší na přivítání s Barrym, ale tuzemský čtenář bude mít o zábavu postaráno. Potkává totiž tolik superhrdinů, kteří rychle běhají, že bude chtít dost možná od komiksu utéct. Ale radím: nedělejte to.

Ano, Flash představuje skutečný oříšek. Doporučuji buďto prostě zatnout zuby a odchytávat postupně indicie o „kosmu“, jež se zove Flash, nebo si napřed na internetu vyhledat historii stejnojmenného komiksu. Pochopíte, kdo je kdo, že někdo je z minulosti, jiný přišel z budoucnosti, někdo byl mrtvý a je tu zpět, jiný asi naproti tomu odejde pryč. Nebudete se divit, že je tu i Flash, který je v černém, občas zazáří mužík v zeleném obleku, mrkne na vás Wonder Woman a mihne se tu i Superman. Uf. A to si vezměte, že tohle je vlastně něco, u čeho Johns ani nepředpokládá žádné komplikace.

Jakmile totiž začne děj nabírat na obrátkách, už se nebudete moci jen tak nadechovat a klást si otázky (zbyde jen to OMG, místy ochucené WTF). Celý komiks je totiž hlavně o tom, s čím Flash (Barry Allen) bojoval, že s tím bojuje doteď, že se asi zase chce vrátit, teda zmizet, že je tu nějaký záhadný Zdroj, že jsou všichni zvláštně propojení a mohou všichni umřít…

Obrovská výhoda komiksu, který v červenci BBart vydalo, spočívá ale i ve výše uvedených překážkách. Pokud si totiž komiks koupíte a po přečtení (a se všemi těmi zmatky) odložíte na polici, je velká šance, že se k němu budete opakovaně vracet. Abyste s postupujícím časem – a snad i dalšími díly Flashe – souvislosti začali jinak a lépe chápat.

Doposud jsem se vlastně nedostal vůbec k hodnocení komiksu jako takového, pouze potíží, které vyplývají z nezakořeněnosti látky v našem prostředí. Škoda, že BBart nevložil před samotný komiks ještě i text, jež by právě ony souvislosti popsal. Geoff Johns to sice v závěru vlastními slovy, směřovanými k hrdinovi Allenovi, částečně vynahrazuje, ale jeho text přeci jen není ten, který by vše uvozoval a přiblížil.

A ačkoliv mé čtení trpělo právě onou dezorientací (popsanou výše), mám pocit, že se Johns s tématem „vysvětlit, proč se mrtvý superhrdina po 23 letech vrátil“ vypořádal se ctí. Jen na můj vkus je příliš upovídaný. Možná právě pro tento nelehký úkol. Někdy je však těch textových políček v obrazu tolik, že až překáží a dynamiku kreseb zatěžkávají. Nebo mi zkrátka více sedí trudomyslnost Batmana, než ukecanost Flashe.

Kresebně (Ethan Van Sciver) nevybočuje Flash: Znovuzrození z velmi dobrého řemesla, což si ale můžete vyložit i jako standard, nebo tedy průměr, který se vyžaduje, aby se komiks považoval za profesionální a mainstreamový produkt. Nečekejte přílišnou hravost v kompozicích, u statických záběrů jsou obrázky opravdu hodně mrtvé, zatímco souboje v sobě mají dostatek pohybu a energie. K té jistě dopomáhá i barevnost – červená a žlutá, agresivní kombinace, ne náhodou odkazují i na oheň, který v sobě nese žár – a ten ze scén soubojů opravdu vychází.

Procentuální hodnocení berte s rezervou, neboť se do něj promítá něco, za co ani Geoff Johns, ani vlastně náš nakladatel, nemůže. Zmatečnost, vycházející z dosavadní nezakořeněnosti Flashů v českém prostředí. To se ale může (snad) nyní obrátit k lepšímu.

Hodnocení: 70%