Strhující vyprávění o psychicky narušených osobnostech

Psaním románu si autorka vlastně prošla jakousi terapií, díky níž se se svými obavami dokázala (nebo to alespoň  v rozhovorech tvrdí) vyrovnat. Zároveň vzdala hold ženám, které si prošly únosem, vězněním a co nejhůř – následným vyrovnáváním se se vším, co se jim přihodilo. Právě psychikou ženy a jejím životem po osvobození se Zanová ve svém románu zabývá. Hlavní hrdinka, jedenatřicetiletá Sára Farberová, žije sama ve svém pečlivě uklizeném a zabezpečeném bytě, z něhož v podstatě nevychází ven. Jídlo jí nosí až domů, s lidmi (rozumějte se svou terapeutkou a policajtem, který vyšetřoval Sářin případ) si pouze telefonuje, žije svou prací. Vše má pečlivě a systematicky uspořádané, nezvládá žádnou improvizaci, svůj život nežije, jen ho přežívá. Vlastně se až tak moc nezměnilo od té doby, co se jí podařilo utéct z pekla, kterým si prošla během věznění ve sklepě. S jediným rozdílem – nikdo ji fyzicky nemučí. Psychicky ale ano, pořád.

Její věznitel, vysokoškolský pedagog a psycholog Jack Derber, si sice odpykává trest ve vězení, ale hrozí, že bude propuštěn dřív. A co víc, Sáře od něj stále chodí nesmyslné dopisy, které ale nesmyslně vypadají pouze na první pohled. Chce ji snad znovu spojit se dvěma spoluvězeňkyněmi, které Sáru kvůli její zradě nehodlají ještě někdy potkat? Nebo jí přece jen chce dopřát to, po čem Sára touží nejvíc – nalézt tělo své nejlepší kamarádky Jennifer, jež Jackovo věznění nepřežila? Nebo jsou jeho plány temnější než kdy dřív a sadomasochistický psycholog tahá za nitky obchodu s bílým masem, jehož součástí se tři ženy zdají být?

Zanová rozjíždí příběh v rychlém tempu, poměrně krátkými vhledy nejen do Sářiny minulosti čtenáře seznamuje s tím, co bylo, ale mnohem víc se soustředí na to, co bude. Hlavní linie se neodehrává dole ve sklepě, ale v současnosti a především v hlavě Sáry Farberové. Ne, že by události hlavní hrdinka neprožívala na vlastní kůži (někdy je vyprávění tak realistické, že máte pocit, jakoby vás prodloužená ruka Jacka Derbera vtáhla do jeho děsivé hry s lidskými osudy), ale to, co jednotlivé zážitky dělají se Sářinou psychikou, to je to, co vás přiková do křesla a s vyděšeným tlukotem srdce nutí číst dál. Autorčino dokonalé vystihnutí toho, co se odehrává v mysli oběti, která sama sebe mučí vzpomínkami na minulost i sebeobviňováním z toho, co provedla, je nejen ukázkou vynikajícího vypravěčského umu, ale ještě více schopností empatie, jež hraničí se ztotožněním se s fiktivní postavou.

Následky jsou psychologickým thrillerem se vším všudy především díky strhujícímu vyprávění o duševně narušených osobnostech i obětech neospravedlnitelných činů, schopnosti autorky vcítit se do situace a myšlenek svých postav a v neposlední řadě literární pocta všem ženám, které si kdy něčím podobným prošly, přesně tak, jak to autorka zamýšlela.

Autorka: Gabriela Manová