Povídky s Herculem Poirotem vychází poprvé v ilustrovaném souboru

Většina povídek, v nichž Poirot řeší zdánlivě jednodušší případy, vznikla mezi lety 1923 a 1947 pro různé časopisy, jako je The Sketch či This Week, a u nás dosud nebyly souborně vydány. Českému čtenáři je však dobře známá například povídková kniha Herkulovské úkoly pro Hercula Poirota, v níž slavný detektiv řeší po vzoru antického hrdiny dvanáct zapeklitých případů. Ty jsou samozřejmě součástí i právě vycházející knihy, která v sobě ukrývá celkem šestapadesát povídek od šesti různých překladatelů.

Bohatě vypravenou publikaci Hercule Poirot: Povídky (v originále Hercule Poirot: The Complete Short Stories) otevírá kapitola z autorčina vlastního životopisu nazvaná Jak se zrodil Hercule Poirot, v níž se Agatha Christie přiznává k jistému vlivu Sherlocka Holmese, prototypu soukromého detektiva té doby, při vytváření své nové postavy. Už v prvním románu se objevil také Poirotův doktor Watson – kapitán Hastings. V úvodu první povídky Událost na Trafalgarském plese Arthur Hastings stručně připomíná dění na zámku Styles a představuje se jako zapisovatel a vypravěč Poirotových příběhů. Ovšem stejně jako nevystupuje ve všech románech, nenajdeme jej ani ve všech povídkách.

Povídky jsou seřazeny podle roku zveřejnění v periodickém tisku a na závěr jsou doplněny přehlednou chronologií těchto původních časopiseckých vydání a také prvních knižních vydání ve Velké Británii. Nová kompletní sbírka obsahuje jako bonus povídku Poirot a záhada na regatě, která byla napsána v roce 1936 pro americký magazín Chicago Tribune a až do roku 2008, kdy vyšel soubor v angličtině, nebyla knižně publikována. Některé povídky jsou známy také z televizních adaptací s nepřekonatelným Davidem Suchetem v hlavní roli, například Byt ve třetím patře, Žlutý kosatec či Čtyřiadvacet černých kosů.

Lze objektivně hodnotit klasiku, zvlášť tu, pro kterou máte určitou slabost? Jen stěží. Literární styl Agathy Christie je stejně vytříbený jako způsoby Hercula Poirota. Z dnešního pohledu se její jazyk možná zdá poněkud zastaralý, ale stále vznešený a bezesporu čtivý. Ne nadarmo má královna detektivek dodnes zástupy obdivovatelů. Herculovské příběhy nejsou plné akce a temna jako v posledních letech tolik populární severské detektivy, ale přesto dokážou vyvolat podobné napětí. Jejich síla tkví v dokonale promyšlené struktuře děje, uvěřitelných zápletkách a silných charakterech. A nechybí ani jemný humor.

Pokud právě uvažujete, co nadělit svým blízkým pod stromeček, touto knihou jistě uděláte radost každému milovníkovi klasických detektivek. Příjemným zpestřením jsou drobné ilustrace, jedna u každé povídky, od Emila Křižky. Pod typickým šedivým kloboukem, který je vyobrazen hned při Úvodu, už se začínají rozehřívat malé šedé buňky… Tak na co čekáte, mon ami?

Autorka: Michaela Doubravová