Postmoderní magické čtení

Během četby jsem si různě zvýrazňovala některé pasáže, které mě vytrhly z běžného stereotypu. Proč? Jsem rozhodnutá se k nim vrátit. Za čas, až se mi podaří pořádně strávit tu postmoderní mysticko-fantaskně-realistickou nálož napěchovanou mýty, filozofií a psychologií. Tahle bomba je zabalená do umně napsaného příběhu středostavovského mladíka Nicholase Urfa, typického skeptického Angličana poválečných let. Nicholas odjíždí z Londýna na poměrně izolovaný řecký ostrov Fraxos, kde má vyučovat angličtinu na chlapecké internátní škole. Osamělý a stereotypní život Nicholase přivede k setkání s řeckým boháčem Mauricem Conchisem, obývajícím vilu na jednom z mysů ostrova. Conchis postupně Nicholase zapojuje do mnoha peripetií jakéhosi experimentálního divadelního dramatu, zároveň uhrančivého i nelítostného. V něm se stírají hranice mezi realitou a fantazií a řád vymezený běžnými pravidly lidského chování přestává platit.

„Tak poruš pravidla. A uvidíš, co se stane.“ (s. 253)

Mág Johna Fowlse rozhodně není lehkým čtivem pro začátečníky. Od čtenáře se totiž očekává jistá znalost řecké mytologie i klasické literatury a divadelní historie, nicméně není to nutnou podmínkou. Kniha oplývá symboly, které dodávají příběhu třetí rozměr a právě díky skrytým významům je tak atraktivní a lákavá i napodruhé, napotřetí… Odměnou za odvahu pustit se do čtení, je inteligentní dílo, kde nechybí napětí, láska, zrada, selhání, rozkoš, válka, literatura, experiment. V Mágovi je nepopiratelná inspirace Danteho Božskou komedií, na kterou je odkaz i v samotném díle, a ke které se hlásí i sám autor. Stejně tak v předmluvě přiznává vliv C. G. Junga, Kouzelného dobrodružství Alaina-Fourniera, Bevise Richarda Jefferiese a Nadějných vyhlídek Charlese Dickense.

Osm set stran. Zdá se to být množství, které někdo zvládne přelouskat sotva za rok, vždyť by se z toho daly udělat tři, čtyři knížky. Nicméně kontinuita děje by tím byla rozbita. Přiznávám, že s nekonečnými zápletkami, které nemají konce ani řešení, jsem měla touhu přestat i pokračovat.

Fowlesova inteligentní magická nálož mě očarovala, věřím, že očaruje i vás.

Autorka: Anežka Adamíková