bf34139a

Pohledávka je právnický thriller se vším všudy

Americký spisovatel John Grisham vystudoval práva a poté dlouhá léta pracoval jako advokát zabývající se trestním právem. Když nasbíral zkušenosti, rozhodl se, že prorazí jako spisovatel. Pro svůj záměr si vybral žánr právnického thrilleru, protože v něm mohl spojit své dvě velké lásky – právo a politiku. Díky svému druhému románu „Firma“ se proslavil po celé Americe. Kniha se okamžitě stala bestsellerem a laici i odborníci pochopili, že Grisham má našlápnuto ke skvělé kariéře.

Dnes má na svém kontě desítky úspěšných thrillerů, přičemž řada z nich byla zfilmována. Grisham je spisovatelem, scénáristou a filmovým producentem. Sem tam napíše i nějakou dětskou knihu, ale co naplat. Fanoušci po celém světě ho milují kvůli jeho strhujícím právnickým thrillerům. Aktuální Pohledávka vyšla v nakladatelství Kalibr a autor v ní opět prokázal, že je mistrem ve svém oboru. Pokud jste o Grishamovi náhodou ještě nikdy neslyšeli, pak vězte, že tenhle chlápek není žádný idealista se vznešenými ideály. Naopak.

Jde o cynika, který vám vezme veškeré iluze. S pojmy jako „právo“ a „spravedlnost“ zachází velmi volně, a když vám dá nahlédnout pod pokličku americké justice, bude vám běhat mráz po zádech. Jeho příběhy jsou temné, surové a velmi brutální. Grisham se nemazlí se svými postavami ani se svými čtenáři. Pokud vám můžu radit, tak zapomeňte na morálku a vykašlete se na všechna: Co by se mělo správně udělat. Ono „správně“ dostane řádně na frak a vy budete šokovaní tím, komu vlastně držíte palce.

Celý příběh se točí kolem partičky kamarádů. Všichni mají hluboko do kapsy a sociolog by neváhal říct, že patří do nižší třídy. Mark, Todd, Gordy a Zola sní o kariéře právníků, a když se jim naskytne příležitost studovat na univerzitě, neváhají upsat duši ďáblovi. Oslnění vidinou bohatství požádají o studentskou půjčku, a až těsně před státnicemi jim dojde, že se stali obětí podvodu. Jeden z nich přijde o život a jeho přátelé se musí rozhodnout, co bude dál. Skloní hlavu a nechají se rozdrtit intrikami, anebo vymyslí plán, jak se pomstít nepříteli?

Pohledávka není testosteronem nabušená mužská próza a naši hrdinové se nemohou spoléhat na svaly. Oni rádi by si mysleli, že se mohou spolehnout na svůj mozek, ale brzy se ukáže, že jejich fikané plány jsou trapné a směšné. Některé pokusy naší trojice jsou více než úsměvné a vám nebude dělat potíže se s nimi ztotožnit. Pohledávka není hrdinský epos, ale satirický příběh o tom, jak se David postavil Goliášovi. Tenhle David je tak trochu smolař, a tak trochu antihrdina. Grisham má smysl pro drama. Dokáže vás vyděsit, ale i rozesmát. Je vidět, že rozumí svým bližním a že mu nic lidského není cizí.

Pohledávka je právnický thriller se vším, co k tomu patří. Zápletky jsou umně vybudované, překvapivé a vy se jako bonus seznámíte s řadou právnických triků. Pohledávka se nevyhýbá ani kontroverzním a aktuálním tématům. Máte-li rádi inteligentní a napínavé čtení, potom si knihu nenechte ujít. John Grisham se při psaní své Pohledávky bavil, a tím pádem se budete bavit i vy.

Veronika Černucká