Mocná kletba nebo jen dětská fantazie?

Situace se synem, desetiletým Henrym Millsem, je pouze špičkou ledovce. Navrch se přidává fakt, že bydlí se svou adoptivní matkou ve Storybrooke – městečku, ve kterém podle něj žijí opravdové pohádkové postavy, které tam Zlá královna pomocí kletby přenesla. Díky kouzlu si nic nepamatují, mají jiná jména a žijí nové životy. Například jeho učitelka Mary Margaret je prý Sněhurka… a taky ztracená Emmina matka. Emma se rozhodne Henryho zavést domů s tím, že ho odevzdá jeho adoptivní matce a pojede zpátky. Storybrooke je ale něčím zvláštní, a tak se nakonec rozhodne zůstat, dohlížet na Henryho a zjistit, o co v tom městě vlastně jde.

V knize jsou ale příběhy dva. Zároveň se totiž setkáváme se Sněhurkou v pohádkovém světě. Sledujeme její příběh od smrti jejího otce až po setkání s vysněným princem. Myslíte si, že tu pohádku znáte nazpaměť? Co když v té vaší něco chybí? Příhody, které se dějí v pohádkovém světě jsou ale až překvapivě podobné těm, které zažívá Emma a její noví přátelé ve Storybrooke. Je to náhoda? Nebo je to tím, že se jedná o jeden a ten samý příběh?

Kniha Once Upon a Time: Bylo nebylo je věrným přepisem první série úspěšného stejnojmenného amerického seriálu. Připomíná fanouškům, ale i novým čtenářům, co se vlastně stalo na začátku příběhu Emmy Swanové, co za město je Storybrooke a jak velkou roli v něm mají pohádové příběhy. Je sympaticky rozdělena do kratších částí, které se dobře čtou a vyvolávají ve vás pocit, že “přečtení ještě jednoho kousku vás přece nezabije”. Zároveň se tak jasně oddělují příhody Sněhurky a Emmy, aby se čtenář mohl lépe orientovat.

Já, jakožto fanoušek seriálu, jsem si knihu užila hodně. Vrátila jsem se o pár sérií a epizod zpět a připadala si, že se vidím se starými známými. Musím ale uznat, že pro někoho, kdo seriál nezná, by mohlo být trochu těžší se v příběhu vyznat. Přece jenom kniha a seriál jsou dvě výrazně odlišné věci. Once Upon a Time: Bylo nebylo je tedy povinná četba především pro všechny fanoušky seriálu. Připomenou si s ní, jak to všechno začalo a možná si vzpomenou na důležité momenty ve složitém příběhu. Ale hlavně, mohou si tím zpříjemnit čekání na další epizodu! Doporučila bych ji ale i všem, kteří milují převypravování pohádek. Ještě lépe převypravování pohádek a jejich propojování s moderním světem. V tom případě je to pro vás jasná volba. Zvlášť teď, ve vánočním, pohádkovém čase. Dalo by se také říct, že je tahle kniha ideální prakticky pro každou holku. Která by si nechtěla představovat, že někde v našem světě bydlí opravdový princ Krasoň? 🙂

Autorka: Dita Murinová