Křečka nebo lochnesku?

Kirstie a Angus jsou dvě malé skotské děti. Jejich poklidný život je protkán mořem, které je jejich společníkem a kratochvílí. Proto, když jednoho dne přijde silná bouře, se nemůžou dočkat, až ráno vyrazí s dědečkem a maminkou objevovat poklady vynesené na oblázkovou pláž. Jejich obvyklé nálezy se skládají z mušlí, řas, občas i z medúz nebo hvězdic. Malá Kirstie také doufá ve vzkaz v lahvi od nějakého trosečníka. Jaké je však jejich překvapení, když na pláži najdou něco úplně jiného – malinký čtvercový balíček s ocáskovitými úponky. Domyslí si, že se nejspíš jedná o vajíčko, a tak je brzy rozhodnuto. Musí s nimi domů.

Jejich domněnky se jim hned druhý den ráno potvrdí, a tak se Kirstie s Angusem stávají vlastníky vodního koně. Legendární vodní příšery, které se také říká kelpie. Pro nás to však bude po celou dobu Crusoe, jak příznačné jméno. Jejich soužití však čelí různým překážkám, ať už v podobě starostlivé maminky, nebezpečných tvorů nebo samotné velikosti Crusoa. Zvládnou ho ochránit před zvědavými zraky cizích lidí?

Na motivy knihy vznikl i film:

Poutavý příběh s nádechem fantasy v podobě příšery Crusoa vás zabaví, ať už jste malí, nebo velcí. Jednoduchý děj, pro malé čtenáře s napínavými zápletkami a nechybí ani občasné poučení, což pohádkovost dotváří. Místy sice máte pocit, že se dětské postavy na svůj věk chovají překvapivě rozumně, ale z výchovného hlediska je to jistě správný vzor. Pokud patříte mezi věkově starší čtenáře, nejspíš to nebude kniha, ke které se budete chtít neustále vracet a něčím vás obohatí, ale určitě si u ní příjemně oddechnete a zavzpomínáte si na svá dětská léta a třeba i na svého prvního domácího mazlíčka. Potěšila mě i snaha navázat na „pravdivé“ události a umístit příběh do třicátých let dvacátého století, v roce 1933 bylo totiž nahlášeno jedno z nejznámějších setkání s lochneskou příšerou. Kniha se tak určitě stane oblíbenou u každého malého milovníka zvířat, jen si dejte pozor, aby vám pak nezačal domu nosit všechna možná vajíčka, co venku najde.

Autorka: Tereza Ročková