Konec světa: koncert pro tři hlasy

Ačkoli audioknihy nejsou můj šálek čaje, tohle jsem si nemohla nechat ujít. Všemi dary obdarovaná mi ve své knižní podobě vzala dech, jak si můžete přečíst v předchozí recenzi, a její audiozpracování od OneHotBook posunulo můj zážitek ještě o kus dál. Příběhu o konci světa, o epidemii nemoci, která mění lidi v hladová monstra, o boji o život a síle vůle se totiž dostalo hned trojhlasného zpracování. Všemi dary obdarovaná totiž představuje pro audioknihu ideální materiál – příběh je vyprávěn z pohledu pětice hlavních postav a autor propůjčuje jimi vyprávěným úsekům charakteristické výrazy i frázování. Voják z povolání se zkrátka vyjadřuje jinak než geniální bioložka nebo desetiletá holčička. A zážitek, který byl už skvěle předán na stránkách papíru, je ještě umocněn výběrem trojice herců, kteří knihu načetli.

Části, které vypráví malá Melanie, se ujala Klára Sedláčková-Oltová, která sice nemá hlas jako desetiletá holčička, ale poslouchá se mnohem lépe a hlavní hrdince, která je tak trochu zvláštní dítě, její dospělejší hlas naopak výborně sedí. Postavy učitelky Justineauové a vědkyně Caldwellové namluvila Dana Černá a její příjemně hlubší hlas nabývá u každé z postav rozdílných odstínů, takže není těžké obě ženy odlišit. Jakkoli příjemně se Černá poslouchá, jako k jediné z trojice vypravěčů k ní mám drobnou výtku – její sykavky byly poněkud ostřejší, než by bylo záhodno, místy bodaly do uší a slyšelo je skrze sluchátka i osazenstvo automobilu.

Zkušené dámské duo pak doplňuje nováček Vasil Fridrich, který obě vypravěčky skvěle harmonizuje a opět mu nedělá problém odlišit nezkušeného zelenáče vojína Gallaghera a ostříleného seržanta Parkse.

Vícehlasé audioknihy občas sklouzávají k přílišné dramatizaci textu, která silným emotivním nábojem při poslechu někdy až ruší. To však není případ Všemi dary obdarované. Sama kniha je navzdory svému tématu sice ohromně čtivá, ale zároveň svým způsobem poklidná, zběsilé akční scény nejsou často na pořadu dne. Takový je i přednes trojice vypravěčů, jejichž trénované hlasy osudově ukrajují příběh směrem k nevyhnutelnému konci a leckdy hlubokým myšlenkám dodávají ještě větší váhu. Při poslechu jsem se pozastavila u mnohem většího množství citátů než u klasické knihy, což se jinak děje málokdy.

Ani z technického hlediska není audioknize co vytknout, jednoduché hudební předěly podkreslují tíživou atmosféru, která byla z papíru do uší převedena do puntíku. Když vyprávění začne milým, trochu snad až rozjásaným hlasem Kláry Sedláčkové-Oltové, čtenář naprosto nečeká to, co přijde dál – a s o to větší silou pak na něj pochmurný příběh z prostředí vojenské základny a zničené Anglie dolehne. Trojice vypravěčů se báječně doplňuje, vyšší hlas Sedláčkové-Oltové je vyvážen a kontrastován silnějšími, hlubšími hlasy jejích kolegů a tím víc vyniká kontrast mezi světem Melanie a jejích dospělých společníků.

Všemi dary obdarovaná se tak zařadila na seznam toho, co si ráda pustím opakovaně – jak pro soustředěný poslech, tak i jako zvukovou kulisu. Mimořádný, překvapivý příběh, který staví klasické pojetí zombie apokalypsy tak trochu na hlavu, ve spojení s příjemně vybraným hereckým triem je zkrátka něco, co byste si sami měli zažít.

Autorka: Katka Stupková