Konec je nový začátek

Ezra Faulkner měl vše, co si každý kluk na americké střední může přát: chodil s nejkrásnější roztleskávačkou, doma na poličce mu stály desítky pohárů z tenisových turnajů, byl předsedou školní rady, kamarádil se s nejpopulárnějšími a nejoblíbenějšími studenty Eastwoodské střední a navíc měl i dobré známky. To vše se ale změnilo ve chvíli, kdy se po autonehodě kvůli zranění zápěstí a kolene nemohl vrátit na tenisové kurty, ani do původního života. Po nástupu do posledního ročníku na střední se mezi svými spolužáky necítí nejlépe, najednou nezapadá a je ten, na kterého si všichni potají ukazují.

Stejně je na tom i nová studentka Eastwoodské střední, Cassidy. Ezra se s Cassidy velmi rychle skamarádí a díky ní si i najde nové přátele, i když už nesedí u nejpopulárnějšího stolu v jídelně. Díky Cassidy začíná také objevovat nové životní možnosti a uvědomovat si, že to, k čemu se dříve upínal a co pohřbila autonehoda, vlastně ani nebylo to, co by ho skutečně naplňovalo. Jenže co když Cassidy není pouze tou novou kamarádskou spolužačkou?

Tím všechno začíná je kniha, která se velmi příjemně čte. Příběh působí reálně a nenuceně, což má na svědomí především hlavní hrdina Ezra. Ten nás pouští do svého života a hlavy, přičemž si získává čtenářovy sympatie svou komunikativní a milou povahou, ale i rozhovory se svým psem Cooperem.

Přestože by se děj mohl zdát předvídatelný, tak jako tomu je hlavně u amerických filmů s podobnou středoškolskou tematikou, budete v závěru překvapeni poselstvím, které kniha čtenářům přináší, stejně tak jako celým rozuzlením příběhu.

V knize Tím všechno začíná najdete mnoho stereotypů, které jsou v Evropě o středoškolském studentském životě v USA známy, přesto se děj nezabývá pouze klasickým scénářem, tedy láskou dvou lidí, kteří k sobě zdánlivě neměli vůbec patřit. Příběh se daleko více zaměřuje na fakt, že všechno špatné je k něčemu dobré. Konec znamená i nový začátek, což je ukázáno na Ezrově životě po autonehodě, kterou on sám zpočátku považoval za obrovskou tragédii. Brzy ale poznal, že mu mnoho důležitých věcí dříve unikalo.

Kvůli hlavnímu tématu a prostředí by se dalo očekávat, že je knížka určena hlavně pro mladé lidi. Primárně tomu tak je, protože příběh může dát náctiletým životní lekci. Ta je ale stejná i pro starší a zkušenější čtenáře. Díky tomu, že je děj vyprávěn Ezrou, se do něj mohou daleko lépe vžít hlavně kluci, ani dívky si ale nebudou při čtení připadat divně.

Knihu tedy doporučuji opravdu všem, přičemž největší zážitek ze čtení budou mít teenageři. Pokud navíc mají rádi americký studentský způsob života, je tento příběh psán přímo pro ně. Zdá-li se vám, že vás na knize nemůže nic zaujmout, mýlíte se. Závěr vám to ukáže sám. Někdy je totiž konec novým začátkem, který vám odhalí, kdo vlastně jste.

Autorka: Michaela Vavřinová