b885b88b

Komiks, po kterém už svět nebude jako dřív

Zcela otevřeně a hned zkraje: Nemít v sobě převažující zvědavost smíšenou s dosavadní zkušeností se zmíněnou řadou nakladatelství CREW, je velmi pravděpodobné, že bych Dobrodružství Jeronýma Moucherota jenom otevřel a poté odložil. Ne snad, že by mne kresba nezaujala. Při prvním nahlédnutí bylo z rukopisu jednoznačně rozpoznatelný zkušený tah, dostatečně pevný na to, aby jednotlivé akce v oknech nesly dostatek čitelných informací o ději i o charakterech, stejně tak dostatečně lehký, aby kresba měla švih a dynamiku. Jenže při prvních stranách, kdy se ukázal býti hlavním hrdinou jakýsi chlápek ve středním věku, vizuálně neatraktivní, oblečený do tygřího kvádra a s perem v nose, mi má mysl vytvářela důvody, proč tento žlutý svazek o dvou stovkách stran odložit.

Nyní varování: Pokud i vy si začnete tímto procesem procházet, nebo jste jím už prošli, zahoďte opatrnost a pusťte své oči dál! Nechť pokračují ve čtení, stránku po stránce totiž začne před vámi Francois Boucq vytvářet situace natolik vtipné a absurdní, že zapomenete vyvenčit psa (jo, já vím, nemělo by se to opakovat…) i přivítat ženu, vracející se z práce (nápodobně). Kniha se skládá ze tří částí, přičemž první (Žralok domácí) a třetí (Pepitová pohroma) utváří jeden delší děj, zato ta prostředí (Hrr na Nepředvídatelno!) je koláží celé řady kratičkých povídek. Ať už půjdete chronologicky, nebo si zvolíte jiný způsob čtení, čeká vás naprosto bláznivá cesta – a ano, dobrodružství, neboť hlavní hrdina je sice pojišťovák, ale o své práci vesměs jen mluví, neboť mu do cesty vstupuje mnoho a mnoho prapodivných překážek, na něž coby nebojsa reaguje a zachraňuje situaci. Dobrodružství Jeronýma Moucherota jsou tak neskonale akční, co strana to zvrat, stěží si budete moci dávat pauzy, autor s nějakým čtenářským odpočinkem rozhodně nepočítá.

Jenže skutečnost, že nás komiks co do příběhů nudit nebude, ještě vůbec nic neznamená. Podstatnější je, že Francois Boucq při psaní a kreslení nešetří nápady, zejména pak těmi vizuálními. Už dlouho (jestli vůbec?) jsem nezažil, abych si prohlížel opakovaně okna s tím, že v nich naleznu nový fórek. Ne snad, že by některé nebyly až moc podivné, ale ono universum tohoto komiksu prakticky nemá žádná pravidla – snad kromě toho, že hrdina je milující manžel i otec tří (divných) ratolestí.

Dobrodružství Jeronýma Moucherota tak jsou obrovskou studnicí gagů a dějových zvratů, kdy se budete smát, současně kroutit hlavou a současně kontrolovat, jestli vám náhodou v kuchyni neplave ve zdech žralok. A když už si myslíte, že vás nic nepřekvapí, dovolí si Boucq rozbít uzavřený fikční svět a vtáhnout do děje a vtipů samotné médium komiksu a jeho kresby. (Ale tohle prostě musíte vidět, to se těžko popisuje.)