Je nejslavnějším mužem na Zemi. Má to však háček: není na Zemi…

Už je tomu více než rok, co jsme se poprvé mohli začíst do jedinečného příběhu, který ke sci-fi literatuře přitáhl i čtenáře, jenž tento žánr normálně míjejí. Výjimečnosti Marťana si mimo jiné všiml i režisér Ridley Scott. Ten se rozhodl tuto knihu, která uchvátila čtenáře po celém světě, zfilmovat. A tak jsme se na podzim loňského roku dočkali filmové adaptace s Mattem Damonem v hlavní roli. Tuto dvojici nyní doplňuje i poslední chybějící článek – audiokniha od vydavatelství OneHotBook, díky které si můžeme Marťana užít ve všech myslitelných formách.

Připomínat příběh této knihy asi není moc potřeba, ostatně ne nadarmo patří Marťan k tomu nejlepšímu co u nás loni vyšlo. Pokud se vám však příběh Marka Watneyho z nějakého neznámého důvodu přeci jen vyhnul, pár následujících řádků vám nastíní samotný děj.

Koncept knihy je ve své podstatě strašně jednoduchý. Mark je kosmonaut a patří k hrstce šťastlivců, kterým se zatím podařilo vstoupit na povrch Marsu. Až sem se může zdát, že hlavní hrdina prožívá americký sen na vlastní kůži. Bohužel je tu také jedno velké ALE. Mark uvízne na této nehostinné planetě poté, co si celá posádka myslí, že zemřel. Tělo se nepodařilo najít a čas na hledání Markových ostatků žádný nezůstal. On však řadou šťastných náhod přežil, jenže zůstal na Marsu sám bez možnosti návratu a bez jakéhokoliv spojení se Zemí. Zde si dovolím vypůjčit hrdinova slova: „Je zkrátka v hajzlu.“ Nejbližší plánovaný let na Mars je až za čtyři roky a do té doby z něj zůstane jen hromádka kostí. Jídlo tak dlouho nevydrží, ani kdyby se snažil sebevíc. Zkrátka není žádná naděje, jenže Markovi se zatím umřít nechce…

Autor vytvořil jednoduchý příběh ve stylu Robinsona Crusoa, který však zpracoval do naprosto jedinečného celku, jenž rozhodně stojí za přečtení. Navíc vytvořil naprosto úžasného hlavního hrdinu, kterému nelze než fandit. Protože ten týpek, co trčí někde na Marsu, je fakt cool. Čtenáře zásobuje jednou hláškou za druhou, a tak vlastně nevíte, jestli se máte válet smíchy po podlaze, nebo s napětím trnout, jak to všechno skončí. Když k tomu přidáme skvěle zpracovaný děj plný zvratů (a věřte, že o zvraty a napětí tu nebude nouze, protože jestli se má něco „podělat“, tak se to taky stoprocentně „podělá“), dostaneme opravdu skvělé sci-fi, které se svým čtenářům vrchovatě odvděčí.

Pojďme se však blíže podívat na samotné audio zpracování. Když OneHotBook oznámilo, že chystá Marťana coby audioknihu, celá řada natěšených posluchačů netrpělivě očekávala vydání. Tomu je však naštěstí již konec a nadšenci se tak mohou konečně vydat po stopách Marka Watneyho. Jisté je, že tato audiokniha čítající jedenáct a půl hodiny, vzbuzuje opravdu velká očekávání – naplnit je bylo skutečně nelehkou výzvou.

Na režisérské křeslo tentokrát usedl Hynek Pekárek, jenž dostal za úkol zkrotit dva výborné interprety. Ve OneHotBook se tentokrát rozhodli moc neexperimentovat a sáhli po svých dvou osvědčených narátorech. Tím prvním a hlavním je Jan Zadražil, jenž exceloval již v audioknize Gillian Flynnové Zmizelá, či de la Mottově [game]. V Marťanovi se ujal partů Marka Watneyho a nutno říct, že tato sázka na jistotu opět nese své ovoce. Zadražil podává přesvědčivý výkon, neopomíná ani drobné hlasové nuance či projevy emocí, díky kterým vás samotný poslech vtáhne a nepustí do poslední minuty.

Pozadu ovšem nezůstává ani druhý z interpretů, kterým je také vynikající Jan Vondráček, jenž zářil ve Sběrateli kostí Jeffery Deavera, či dětské fantasy sérii PAX. V Marťanovi obstarává především party odehrávající se na Zemi, díky tomu mají posluchači daleko lepší přehled o tom, kde se právě nacházejí. I v tomto případě podává interpret naprosto excelentní výkon, kterému není moc co vytknout.

Vondráčkovy party tak ve spojení s Janem Zadražilem a originálním hudebním doprovodem dávají dohromady opravdu jedinečnou audioknihu, která bude bezpochyby patřit mezi letošní #musthave. Audioknižní Marťan ostudu své knižní předloze rozhodně nedělá a je skvělou alternativou ke klasické knize. Pokud navíc nad audioknihami stále váháte, Marťan by mohl být skvělou vstupenkou do tohoto světa. Výborný příběh a skvělí interpreti jsou hlavním důvodem, proč s audiem vůbec začít.

Autor: Petr Čapek