Don’t Worry, be Happy

Dobývání vrcholu žebříčku knižních bestsellerů, které každoročně mapuje deník New York Times, nebo prestižní Eisnerova cena. Raina Telgemeier si pro svůj start kariéry nemohla přát lepší ohlasy. A přitom zachytila v kontextu všemožných velezávažných literárních děl či akcí přeplněných superhrdinských komiksů „jen a pouze“ část svého vlastního života. Odmyslíme-li onu příhodu se zuby (resp. bez zubů), nepopisuje Raina na stránkách komiksu nic, co by se nemohlo pojmenovat jako všednost, obyčejnost… normálnost. Nikterak „nepřifukuje“ dílčí zápletky, i přes výraznou výtvarnou stylizaci zůstává autentická. A právě v tom tkví kouzlo jejího Úsměvu.

Ano, tak se totiž jmenuje komiksová kniha, mapující ve zkratce několik let, kdy se Raina mění z dívenky ve slečnu, současně se však vypořádává se svým chrupem. Všemožné návštěvy zubních specialistů vstupují do sympaticky nesentimentálního pohledu na dívčí zrání a potřebu najít svou vlastní identitu. Autorčin styl vyprávění ani na chvíli neztrácí kontakt s realitou, přesto dokáže udržovat čtenářův zájem o to, jak se bude „zápletka“ vyvíjet. Vkládá do oken humor, jemný, bez nutnosti za každou cenu rozesmát. Dokáže být citlivá, nikterak však lítostivá. A ilustrací zjednodušuje obraz na základní zobrazení toho, co je pro nás podstatné. Sice by si občas jednotlivé kompozice zasloužily sem tam nějaký malý detail, který by nás nutil se k prohlížení vracet (a zabývat se právě onou drobností), Raina Telgemeier má však jiný úmysl – chytnout nás za ruku a bez překážek proběhnout několika lety jejího života. Zastaví se jen na místech, které (i přes svou zdánlivou banálnost) určují dospívání teenagerky, určitě ne jen její. Obraz proto zjednodušuje, aby byly patrná gesta a jejich aktéři. Žádné hravé „psychologizování“ uvnitř kresby se nekoná. Což pochopitelně souvisí s cílovým čtenářem a zaměřením komiksu.

Ten si rozhodně zaslouží vaši pozornost, máte-li dokonce ve své blízkosti nějakou dospívající dcerku či kamarádku, Úsměv bude skvělým dárkem.