Batman přichází

Takřka třicet let staré vyprávění, o které se postaral Frank Miller, na sebe opakovaně strhává pozornost. Samozřejmě, že svůj vliv na to má značka, s jakou se jméno Miller, pojí. Jenže nevznikla jen tak zbůhdarma – za Millerem, ať už z pohledu scénáristy či kreslíře, stojí vždy nadmíru kvalitní řemeslo. A Batman: Rok jedna není žádnou výjimkou.

Miller tehdy vzal do rukou netopýřího hrdinu, aby znovu (jinak – a ano, lépe) odvyprávěl jeho zrod. A otevřel nám dveře i do Gothamu, do jeho špíny a prohnilosti, stejně jako představil Jima Gordona. Rok jedna zkrátka představuje fázi, od níž se vše další odvíjí. Na tom by nic zvláštního nebylo, ostatně, obdobných znovuzrození či odkrývání začátků a minulostí již dobře známých hrdinů jsme potkali nesčetněkrát. Jenže Millerovi se podařila vzácná věc. Vměstnal toto universum počátku do velmi útlé knihy, do čtyř krátkých kapitol. Vypráví natolik hutně, až vás nutí k bližší analýze způsobu, jakým se mu tolik podstatných informací a tolik hloubkových charakterizací postav podařilo dostat na tak málo místa. Rok jedna tak představuje ukázku bravurně vystavěného scénáře, kde opravdu není čas na zbytečný patos či autorské orgie, které by komiks uměle nafukovaly. A ačkoliv může zkraje zamrzet, že se Miller nechopil i tužky, záhy vás zklamání opustí. Kresba Davida Mazzucchelli je totiž zcela kongeniální s vyprávěním Franka Millera. Ač obrazově úsporná (stačí porovnat se současnými Batmany), nese v sobě vše, co si pod Batmanem a Gothamem představíme. Mazzucchelli totiž právě promyšlenou jednoduchostí vnáší do každého gesta informaci. Každý pohyb svou postavu charakterizuje, každé užití kompozice něco vypovídá o tom, co Batmanovo universum dělá tolik unikátním.

Aby té radosti nebylo málo, vydání nabízí desítky bonusových stran, na kterých si lze prohlížet črty, storyboard, číst scénář (přeložený do češtiny), návrhy na postavy či obálky.

Jestli jste doposud váhali, přestaňte, Batman: Rok jedna je kniha, kterou musíte mít.