Zmizelá jen tak neutichne

Zmizelá je prolínající se příběh dvou postav – manželů Nicka a Amy Dunnových. Do něj jsou pak přimíchány Amyiny deníkové zápisky z minulosti a Nickovy vzpomínky. Na den jejich dalšího výročí Amy zmizí, v domě to vypadá na zápas a Nick se stává hlavním podezřelým. Nickovo alibi navíc úplně nesedí. Veřejnost se postupně kloní na stranu policie, na povrch se dostávají drobné dílky skládanky, které potvrzují prvotní podezření. Amyino tělo ale chybí a bez toho není možné Nicka zatknout. Kde ale Amy je? Co se skutečně stalo, postupně odhalují střídavě Nick i Amy.

U audioknihy se musíte více spoléhat na přednes, cit a hlasové splynutí dabérů s postavami. Role Amy se ujala Jana Stryková, Nicka namluvil Jan Zadražil a výběr těchto dvou herců byl opravdu povedený. „Mladší deníková Amy“ byla příjemně nepříjemná a protivná, ufňukaná, s nádechem rozmazlenosti. Její dospělejší verze naopak působila odhodlaně a jistě. Značnou část příběhu nese na svých bedrech Nick a z přednesu bylo cítit jeho váhavost, rozháranost a tajemno. Na pozadí slov je patrné, že se odehrává ještě něco dalšího.

Tento pocit navozuje i hudba, která předěluje jednotlivé kapitoly. Jakoby už předem posluchače připravuje na to, co se bude dít, na toho, kdo bude zrovna vyprávět a z jakého období to bude. Na začátku si to možná ani neuvědomíte, ale postupem času budete jasně vědět, jaká postava bude mluvit. Svým způsobem mi právě hudba navozovala přesné obrazy, to, jak jsem si představovala okolí a postavy, jejich náladu a výraz.

Poslouchat stejný příběh, který jsem předtím četla, je opravdu něco jiného. I když osobně audioknihy nevyhledávám, tahle je opravdu povedená. Velkou zásluhu lze přičíst zejména rozdělení čtení dvěma lidem, kteří se svým hlasem umí pracovat skutečně skvěle. Dokonce jsem si je dokázala i fyzicky představit jako Amy a Nicka. Možná i víc než Bena Afflecka a Rosamund Pike, kteří tyto dvě postavy ztvární ve filmu. Přestože jsem věděla, o čem kniha je a jak dopadne, při poslechu jsem napjatě seděla a čekala, co se bude dít dál. Přesně taková by audiokniha měla být – neubrat na kvalitě písemné verzi a přidat něco vlastního.

Autorka: Kristýna Pekárková