Že je sever drsný? A co potom sever Koreje?

Na první pohled je Syn správce sirotčince pouhou variací na proslulý Orwellův román 1984. Nenechte se ale oklamat. Hlavní hrdina příběhu vám bude neosobně, až nepřirozeně stroze a uměle, vyprávět o zemi, která se utápí v neskutečné bídě a hladomoru a jejíž obyvatelé už zapomněli na to, jaké to vůbec je být svobodný a mít vlastní vůli. Bezmezně a odhodlaně obdivují svého drahého vůdce revoluce a věří, že žijí v té nejlepší zemi na světě.

Román, který se skládá ze dvou částí, je sugestivní výpravou do pro nás již dávno zapomenutého světa totalitního režimu. Vypravěčem, pokud je to tak možné napsat, je severokorejský sirotek Pak Čun Do. Ačkoliv svého otce znal, je i tak oficiálně považovaný za sirotka a s tímto stigmatem bojuje celý svůj život. Všechny děti bez rodičů jsou totiž v Korejské lidově demokratické republice považovány za méněcennější. Navíc jsou osiřelí chlapci povinně odvedeni do armády. Výcvikem, kterým Pak prošel, získal schopnosti, které v budoucnu bohatě využije. Byl cvičen k boji v naprosté tmě tajných podzemních tunelů vedoucích ze Severní do Jižní Koreje.

První část knihy nabízí skrze postavu Pak Čun Doa nesmírně zajímavé nahlédnutí do mysli obyvatele Severní Koreje. Román nám, zpohodlnělým Středoevropanům, ukazuje, že žijeme ve velmi malém a růžovém světě, zatímco mimo naše hranice existují místa, ve kterých se pojetí lidského života blíží  peklu na zemi, život v Severní Koreji jej však dost možná i předčí. V druhé části se vyprávění Paka střídá s pohledem vyšetřovatele, který ho vyslýchá. Do té doby poddajný Pak si začíná uvědomovat, že žije v zemi, ve které není vše v pořádku a roste jeho touha po změně. Dá se ale vůbec bojovat s tak nekonečně mocnou silou? Ve chvílích, kdy autor popisuje bezmocnost jediného člověka proti státní mašinérii a neotřesitelné doktríně, si sami uvědomíte, jak křehká je vaše vlastní svoboda a jak málo stačí k tomu, abyste o ni přišli.

Adam Johnson dostal za svůj román Pulitzerovu cenu a naprosto zaslouženě. Hledáte-li knihu, která vám umožní nahlédnout na realitu totalitního systému z jiného úhlu a otřese vaším přesvědčením, Syn správce sirotčinceje pro vás jasnou volbou.

Hodnocení: 87 %

Autor: Petr Macháček