Útěk do hlubin a dvě varianty pravdy

Každého asi někdy lákalo uprchnout, prostě zmizet někam na tropický ostrov, nechat všechny starosti za sebou a začít nový život. Sven tenhle plán zrealizoval. Jednoho dne se tento čerstvě dostudovaný právník rozhodl, sbalil si kufry a s věrnou družkou Antje utekl do tropického ráje, kde je od té doby jeho jedinou starostí (a zároveň láskou) oceán.

Jednoho dne se ale do jeho kurzu potápění přihlásí nesourodá dvojice – postarší, nepříliš úspěšný spisovatel Theo a jeho mladá partnerka Jola, seriálová herečka, která má zálusk na roli potápěčky Lotte. A tak se chce co nejvíc sžít s oceánem, než přijde na řadu konkurz.

Ačkoli Sven od začátku úplně nechápe jejich podivný disharmonický vztah a komunikace s nimi je pro něj záhadou, postupem času se s nimi stále více sbližuje a oba dva začnou do jeho života zasahovat více, než by mu bylo milé. To si uvědomí ale až ve chvíli, kdy už je pozdě.

Německá spisovatelka Juli Zeh vystavěla působivý příběh jen se čtyřmi hlavními postavami a na velmi omezeném prostoru. A možná právě tahle klasická aristotelská jednota místa, času a děje je tím, co čtenáře k psychologickému románu Pod vodou tak magicky přitáhne. Nejde ani tak o komplikovaný děj nebo snad nečekané zvraty, ale o hluboký ponor do psychiky hlavních hrdinů, detailní náhled na to, co se skrývá za jejich činy a jak se formují vzájemné vztahy.

Pod vodou je poměrně útlá knížka, která čtenáře pohltí a až do konce nepustí. Bude fascinován tím, s jakou lehkostí se autorce podařilo do nejmenších podrobností prokreslit čtyři odlišné postavy, které jsou tak živoucí, že téměř vystupují ze stránek. A také tím, jak lehce lze manipulovat s lidmi či s pravdou, budete mít husí kůži a hořkosladký závěr vyprávění si užijete do poslední kapky. Protože nic není takové, jak se na první pohled zdá, a každý příběh má alespoň dvě varianty.

Pozvolný úvod nijak neubírá na kvalitě knihy, naopak. Začíná to pomalu jako letní dovolená a vy spolu s novými turisty prozkoumáváte tajemství ostrova, který bude na prázdniny jejich domovem. Sugestivní popisy nad i pod vodou uchvátí a nakopnou fantazii do největších obrátek, zvláště podvodní království okouzlí vaše smysly a vy budete přímo cítit chladivou vodu, slyšet bublání vydechovaného kyslíku a vidět před očima jen nezměrnou prázdnotu hlubinného světa.

A ačkoli si nejdřív nevšimnete, že slunce mizí za mrak, najednou je pryč a kniha vás nechá vyděšeně se plácat v nekonečné hloubce, kde chybí pevná půda pod nohama a nic není jasné. A v tom právě tkví kouzlo psaní Judi Zeh – vy se vlastně budete chtít topit spolu s hlavními hrdiny. Potápění a sestup do hlubin oceánu je tu metaforou poznávání komplikované lidské duše a všech jejích aspektů.

Psychologický thriller Pod vodou mě dostal, ačkoli to není lehoučké prázdninové čtení, ale spíš komplikovaný výlet do labyrintu lidské mysli. Ačkoli jsou vlastně všechny postavy svým způsobem nesnesitelné, jsou také tak lidsky živé, že se více než těžko opouští. A po dočtení vám Pod vodou ještě dlouho bude rezonovat v mysli.

Takže si román přečtěte, pokud…

… chcete na chvíli zabloudit v podmořských hlubinách.
… máte slabost pro nedostatky lidské povahy.