20230713 BookTook 21

Sbírá příběhy. Stojí za vyprávění i ten její? Recenze románu Sběratelka příběhů

Literární debut autorky Sally Page v zahraniční čtenářské komunitě sbírá jednu nadšenou recenzi za druhou! Mnohovrstevnatý román plný smutku i humoru vám přináší hned několik příběhů – jeho hlavní hrdinka je totiž tak trochu sbírá… Dostál román vysokému očekávání? To se dozvíte v recenzi čtenářky Hany.

Nechtěli byste si občas přečíst nějaký na první pohled úplně obyčejný, ale přesto milý, vtipný a dojemný příběh? Přesně tohle nabídla ve svém prozaickém debutu začínající britská spisovatelka Sally Page, která svou knihou Sběratelka příběhů (v originále The Keeper of Stories, 2022) okouzlila čtenáře i respektované noviny The Sunday Times. A možná zaujme i vás.

Hlavní hrdinkou knihy je skoro padesátiletá Janice, profesionální uklízečka, která o sobě nemá valné mínění a nemá žádný vlastní příběh. Snad právě proto začne sbírat příběhy ostatních. Nachází je všude, kde se ocitne: v autobuse, prádelně a samozřejmě i u lidí, pro které pracuje.

Do její sbírky příběhů patří řidič autobusu, který vypadá jako učitel zeměpisu, Fiona, která se vyrovnává se smutkem po zemřelém manželovi tím, že vyrábí domek pro panenky s pohřebním ústavem v přízemí, nebo jedna nesympatická manželská dvojice, u které Janice uklízí jen proto, že mají neuvěřitelně inteligentního psa, který se jmenuje Decius (jako ten římský císař).

A právě tato poslední rodina Janice požádá, zda by se nepostarala o devadesátiletou dámu, která by jinak skončila v domově pro seniory. Paní B. o dohled nestojí, i Janice by tuhle práci ráda odmítla, nicméně ukáže se, že obě ženy sdílí vášeň pro knihy a příběhy, čímž se započne jedno podivuhodné přátelství. Stará paní prožila velmi pestrý život, dokonce působila i jako špiónka, Janice si však získá příběhem slečny Becky, která jako by vypadla z její oblíbené knihy Jarmark marnosti. Paní B. také tuší, že její nová společnice je všechno, jen ne nudná uklízečka, podaří se jí ji ale přesvědčit, že i její příběh stojí za vyprávění?

Sběratelka příběhů je půvabná kniha, která ukazuje, že literatura (a psi!) dokážou lidi sbližovat a že někdy mohou mít lidé, které přehlížíte, docela zajímavý příběh. Najdete tu pestrou směs dojemného, vtipného, smutného i veselého vyprávění, stejně tak i tajemství, odvahu a velké přátelství. A také naději, že pokud spolu lidé budou více mluvit, budou jejich vztahy a životy mnohem lepší, než čekali. Skvělá kniha pro ženy na letní čtení.

Sally Page vystudovala historii a pracovala v reklamě. Nejvíc ji ale bavily květiny, a tak si otevřela vlastní květinářství, o kterém napsala několik knih. Sběratelka příběhů je její prvotina (2022), která překvapivě prorazila. Díky nakladatelství Ikar se nyní dostává i k českému čtenáři.

sally page

Autorkou recenze je Hana Kubíková. Recenze vyšla v Magazínu LUXOR v červenci 2023.