Dva tajemství neudrží recenze

Příběh, který přímo žadoní o filmové zpracování

Echo Ridge je na první pohled malebné městečko. Jenomže pod povrchem se skrývá zlo. A právě sem se má nastěhovat studentka Ellery. Před lety tu došlo k brutální vraždě a vše nasvědčuje tomu, že ani Ellery není v bezpečí.

Americká spisovatelka Karen M. McManusová vystudovala žurnalistiku a do světa literatury vstoupila románem pro mládež Jeden z nás lže. Ten napsala na motivy kultovního filmu Snídaňový klub z roku 1985. Její debut byl přeložen do čtyřiceti jazyků a okamžitě se stal mezinárodním bestsellerem. Aktuální thriller Dva tajemství neudrží je samostatný příběh a vy si jej můžete přečíst díky nakladatelství YOLI.

Takzvané YA romány jsou prioritně určené dospívajícím, ale věřte mi, že Dva tajemství neudrží je z ranku příběhů, které nadchnou a zároveň vyděsí i mnohem starší čtenáře. Hlavní hrdinkou je středoškolačka Ellery. Její matka se musí podrobit odvykací kúře, a tak se Ellery se svým dvojčetem musí odstěhovat na nějaký čas k babičce. Babička žije v Echo Ridge, což je na první pohled malebné a mírumilovné městečko.

Jenomže … Jenomže tu před několika lety došlo k vraždě, a ještě mnohem dříve tu zmizela teta hlavní hrdinky. Ellery má oprávněné obavy, že nastanou problémy, ale to zdaleka netuší, jak velké budou. Ellery je sympatická holka odvedle, pro kterou není problém zapadnout. Okamžitě si najde kamarády a přizpůsobí se zdejšímu životnímu stylu. Spolu se spolužáky se těší na ples absolventů a jako každá jiná žába řeší hlavně šaty a líčení.

Vše se změní v okamžiku, kdy na scénu vstoupí chladnokrevný vrah. Čtenářům běhá mráz po zádech a Ellery začíná tušit, že se děje něco moc a moc ošklivého. Karen M. McManusová vymyslela originální příběh s napínavou zápletkou a nečekaným rozuzlením. Dva tajemství neudrží je příběh na pomezí thrilleru a hororu. Přímo žadoní o filmové zpracování a je mi jasné, že v tom případě půjde o pěkně drsný horor.

Pokud přečtete každý thriller, který vám přijde pod ruku, a máte pocit, že YA romány jsou jen slabým odvarem vaší četby, tak raději rychle změňte názor. Tahle zápletka rozhodně obstojí a chtěla bych vidět toho, komu se podaří odhalit padoucha a jeho motiv. Velké plus je styl vyprávění. Autorka je novinářka i máma, a tak moc dobře ví, že její publikum nestojí o žádné složité věty a květnatá souvětí. Tady to prostě „jede“ a nikdo se nezdržuje ničím nepodstatným.

Autorka využívá všech rovin jazyka, libuje si v krátkých a trefných větách a nebojí se použít ani méně známé výrazy. Díky tomu je text originální, svěží a nadmíru čtivý. A víte co? Některým thrillerům pro dospělé by prospělo, kdyby si z Karen M. McManusové vzaly příklad. Pokud je vám -náct, tahle kniha se rozhodně stane ozdobou vaší knihovničky. Pokud je vám o nějaký ten rok víc, zahoďte předsudky a vychutnejte si báječnou detektivní záhadu. Klidně se s vámi vsadím, že pak zamíříte do nejbližšího knihkupectví a tam zamíříte k regálům s napínavými romány pro mládež.

Veronika Černucká