úzkosti recenze

Přepadení banky, zadržení rukojmích nebo něco úplně jiného?

Fredrik Backman není na českém trhu žádným nováčkem. Snad každý fanoušek knih zná jeho romány Muž jménem Ove či Babička pozdravuje a omlouvá se. Nyní švédský autor přichází se svým snad nejvtipnějším příběhem, který ale může leckterého čtenáře překvapit svou vážností.

Úzkosti a jejich lidé jsou příběhem několika rozdílných lidí, kteří přeci jen mají něco společného. Jim a Jack jsou svérázní, a ne úplně vynalézaví policisté. Mají za úkol najít pachatele, který si vzal za rukojmí skupinu zájemců při realitní prohlídce bytu. Když ale dorazili na místo činu, byt byl prázdný, po pachateli ani stopa. Nyní sbírají výpovědi osmi svědků a snaží se přijít na to, co se stalo. Jenže co svědek, to jiný příběh.

Čtenář však již, díky stylu autorova vyprávění, ví, že to, co se zpočátku zdálo být přepadením, bude asi nakonec celé jinak. Zájemci o koupi bytu, jak se ukazuje z jejich výpovědí, totiž nemají s pachatelem problém a dělají si vzájemně společnost. A že je to povedená skupinka: starší paní, těhotná žena s manželkou, multimilionář, dva milovníci IKEA, otravný muž a jedna králičí hlava. Tahle veselá skupinka „rukojmích“ to tedy policistům rozhodně neusnadní.

Z počátku všechno působí překombinovaně a čtenář kroutí hlavou. Fredrik Backman (jako obvykle) skáče z místa na místo a vždycky nakousne příběh z jiného prostředí či postavy. Od třetiny knihy je ale jasně patrné, že to byl autorův záměr. Zmást čtenáře a ukázat mu, že vše mělo jiný účel. Budete se smát, valit oči a na konci jen zkonstatujete, že to bylo skvělé a budete za celý ten zvláštní a nadmíru vtipný zážitek vděční.

Zároveň s klasickou papírovou knihou vychází i její audioverze, kterou čte herec Otakar Brousek ml., jehož hlas bude bavit snad úplně každého posluchače. Otakar Brousek ml. dokáže skvěle napodobit mladou ženu, staršího muže i pištící slečinku. Díky jeho projevu je dost možné, že se budete při poslechu smát nahlas třeba v městské hromadné dopravě, protože bude opravdu obtížné zadržet smích.

Úzkosti a jejich lidé jsou originálním příběhem, jenž vyvolá neuvěřitelné množství emocí, a na který nejde po dočtení jen tak jednoduše zapomenout. Zaujme jak fanoušky autora, tak milovníky satyr i knih se skrytým významem.

Karolína Skácelová