Místo snění blog

Nevšední životopis filmové legendy

Životopisy jsou většinou strohým přehledem životních událostí slavné osobnosti. Co kdyby ale onen popisovaný dostal šanci se ke svému životu také vyjádřit? A co kdyby takovou osobností byl David Lynch? Vznikl by životopis stejně nevšední, jako je sám slavný režisér.

David Lynch. Jméno, při jehož vyslovení se jedni spokojeně pousmějí a řeknou si, že „sovy nejsou, čím se zdají být“. A druzí se ušklíbnou, že na takové filmy rozhodně nekoukají a nechtějí s nimi nic mít. Režisér David Lynch a jeho filmy či seriály dlouhodobě rozdmýchávají mezi filmovými fanoušky divoké debaty. Není divu, David Lynch si nevybírá ke zpracování právě snadná témata, a jeho filmy mají (v tom nejlepším slova smyslu) určitý punc podivnosti a výstřednosti.

Všechny pravověrné milovníky Lynchových děl nadchne, že ani jeho životopis není suchým výčtem životních dat a mezníků, ale velmi povedeným a živým obrazem americké filmové legendy. Dost bylo nudných životopisů, řekli si tvůrci knihy Místo snění, a stvořili vskutku nevšední biografii. Novinářka Kristine McKennová vyzpovídala v rámci rozhovorů stovky Lynchových blízkých, přátel a spolupracovníků. Všichni promluvili o Lynchovi a podali tak zevrubný obraz jeho života. Pak se ale do procesu vložil sám David Lynch a každou z Kristininých kapitol okomentoval svým pohledem.

Místo snění je tedy sice Lynchovým životopisem, ale zároveň také filmařovým zamyšlením nad vlastním životem. Čtenáři se seznámí s režisérovým dětstvím, dospíváním, s tím, jak se dostal k filmu a kde našel svůj jedinečný styl. Samozřejmě se také podívají za oponu zrodu legendárních snímků, jakými jsou například Sloní muž, Duna, Mazací hlava, Modrý samet, Mulholland Drive, Příběh Elvina Straighta či nesmrtelný seriál Twin Peaks.

Obrovská kniha Kristine McKennové a Davida Lynche není právě vhodná na přenášení v kabelce, ale zato bude nejen fanouškům filmu krásně zdobit knihovnu. Je protkána množstvím fotografií ze soukromých režisérových archivů, i záběry ze zákulisí zatáčení všech slavných filmů. Za zmínku také stojí, že rukopis na obálce i popisy kapitol jsou napsané autentickým rukopisem Davida Lynche.

Nezáleží na tom, zda jste zarytým Lynchovým fanouškem, či jeho jméno slyšíte (nedejbože) poprvé. Životopis Místo snění stojí za přečtení v obou případech, nabízí totiž šanci nahlédnout do života a do hlavy výjimečného režiséra, jenž se nesmazatelnou stopou zapsal do dějin kinematografie.

Helena Herynková