Piráti blog

Neobyčejný svět námořních lupičů

Také jste v dětství rádi četli Ostrov pokladů a stále zbožňujete Jacka Sparrowa – největšího Piráta z Karibiku? Pak by Vás mohlo zajímat, jak to s piráty bylo doopravdy.

Angus Konstam, skotský autor a historik, který napsal více než 60 knih o námořní historii, je autorem ojedinělé encyklopedie pirátství, kterou pod názvem Svět pirátů vydalo nakladatelství Česká citadela.  Jedná se o výpravnou a bohatě ilustrovanou knihu nabitou informacemi. Myslím, že takto obsáhlá kniha na dané téma v Česku ještě nevyšla.

Na co se tedy může těšit milovník kapitána Hooka, Černého korzára a dalších romantických hrdinů našeho dětství? Na podrobnou historii pirátství od starověku do současnosti. Na spoustu map, nákresů lodí, dobových výjevů i svědectví. Na komplexní pohled na historii, jejíž součástí piráti vždy byli.

Objevíte mořské národy, které sužovaly Středomoří už ve 13. století př. n. l., piráty antického Řecka, kteří ovládali přesně ty řecké ostrovy, kam rádi jezdíme na dovolenou. Zjistíte, že mezi oběti pirátů patřil i Julius Caesar, který se svým věznitelům po vykoupení krutě pomstil. Možná vás překvapí, že k pirátům je možné zařadit severské Vikingy, určitě zaujme i fakt, že se mezi piráty občas vyskytovaly i ženy. Poznáte, že černá vlajka s lebkou a zkříženými hnáty zdaleka nebyla jedinou vlajkou, pod kterou piráti pluli. V knize se také dozvíte, jak to bylo s nejrůznějšími názvy, jež možná vnímáme jako synonyma – v praxi však byl mezi korzárem, bukanýrem či flibustýrem docela rozdíl.

Velký prostor autor dává pirátům z Karibiku, kteří působili v oblasti zvané Západní Indie. Kuba, Jamaika, Hispaniola, Malé Antily, to všechno byla místa, kde se pirátství v letech 1650-1730 dařilo. Souviselo to se snahou Španělska, Francie a Anglie, uchvátit v Novém Světě co nejvíc – lodě plné drahých kovů a nerostného bohatství lákaly dobrodruhy všeho druhu. Z opačné strany Atlantiku sem zase mířily lodě plné afrických otroků, které byly rovněž cenným artiklem. Z oné doby pocházejí známá jména Henry Morgan, Černovous, Černý Bart Roberts, Kapitán Kidd a další, tehdy vznikala města neřesti jako Port Royal na Jamajce.  Autor se dále věnuje pirátům v Indickém oceánu, čínským pirátům. Jedna kapitola je pak zaměřena na mořské lupiče soudobé, tj. moderní piráty, kteří útočí na jachty bohatých majitelů i ropné tankery.

Při čtení knihy a prohlížení obrázků si uvědomíte, že pirátství vůbec nebyla taková romantika, jak se nám snaží namluvit filmový průmysl. Piráti byli (a jsou) především lupiči, násilníci a vrazi, vlastně smutné existence. Mezi nejslavnějšími piráty byla řada psychopatů, kteří své oběti velmi rafinovaně a krutě mučili, krom toho byl i samotný život na lodi velmi náročný – na námořníky číhaly nemoci, lodě pustošily hurikány a v případě zatčení na piráty čekala oprátka.

Svět pirátů je kniha, která vám lákavě a čtivě otevře svět mořských lupičů.

Hana Kubíková