Miloš Urban: Praga piccola

Děj se točí kolem Ing. Bertolda Neumana, návrháře automobilů v továrně Praga. Začíná na pokraji První světové války a pokračuje přes obě meziválečné republiky až k protektorátu. Historické události slouží Urbanovi jen jako kulisa pro osudy Bertoldovy rodiny.

Důležitý motiv této knihy je vděk – ten očividný i ten neprojevený. Opakuje se často a přesně vystihuje dobu. Bertold Neuman nemá pocit, že by měl být lidem z továrny vděčný za to, že v ní může pracovat. První republika byla naopak založena na základě rozhodnutí tehdejších velmocí, a politická reprezentace svůj vděk dávala najevo a snažila se splatit pomyslný dluh za vznik republiky. Tím, že Bertold Neuman svůj vděk a dluh nevnímá, dává Miloš Urban románu Praga piccola nový rozměr. Otevírá otázku, nakolik měla první republika tento dluh vnímat a nakolik ho měla „splácet“. Otázka ale je, jestli jeho čtenáři, natěšení na další hororové mystérium, tento rozměr uvítají.

Po mysticko-gotických tématech přichází Urban se životopisným románem. Tvrdí, že deníky Bertolda Neumana, ze kterých čerpal pro svůj příběh, jsou skutečné. Stejně možné ale je, že „otcem“ Bertolda Neumana je sám Miloš Urban – že se jedná o fiktivní postavu, díky které autor popisuje skutečné události a vypráví příběh. V úvodu sice popisuje způsob, jakým přišel k deníkům Bertolda Neumana, ale o „úspěšném návrháři automobilů Bertu Neumanovi“ se nikde jinde nedočtete.

Knihy Miloše Urbana jsou často „edukativními romány“. Sedmikostelí nás poučilo o barokní minulosti Prahy, Santiniho jazyk o práci architekta Jana Blažeje Santini-Aichela a o historii asanace pražského židovského města jste se mohli dočíst v románu Lord Mord. Praga piccola je čtivé zasvěcení do historie Libně a automobilky Praga. Miloš Urban oživuje staré příběhy a legendy, jako například tu o strážícím vojákovi na Ztracené vartě. Připomíná tak kouzlo dělnické Libně, čímž navazuje na Bohumila Hrabala.

Praga piccola nemá tu silnou, dechberoucí atmosféru, jako třeba Lord Mord nebo Sedmikostelí. Je to kniha, nad kterou je třeba přemýšlet. Poetika gotických románů ale knize chybí citelně.