Mráz pod kůží blog

Lanovka je nahoře, už není cesty zpět

Se spisovatelkou Allie Reynoldsovou jsem dosud neměla tu čest a Mráz pod kůží bylo tedy naše poprvé. Musím říct, že tohle rande rozhodně nebylo naše poslední, protože ta kniha je vážně skvělá.

Pokud máte občas problém s příběhy napěchovanými množstvím postav, a musíte si jako moje mamka psát tahák, kdo je kdo, jásejte. Tady všechny v podstatě spočítáte na prstech jedné ruky. Celý děj thrilleru Mráz pod kůží se odehrává na jednom místě, kterým je opuštěná chata vysoko ve francouzských Alpách. Minimalistické pojetí prostoru a počtu postav autorka vyvažuje neuvěřitelně svižným a napínavým vyprávěním, které budete hltat jak svíčkovou od babičky.

Pět bývalých kamarádů se po deseti letech sejde na místě, kde se kdysi odehrála zásadní snowboardová sezóna jejich života. Sednout na lanovku, nechat se odvézt na zasněžené vrcholky pod ledovcem a zavzpomínat na staré časy. Možná také obnovit dávná přátelství. Tak si alespoň Milla představovala, že bude víkend na horách probíhat. Záhy však zjišťuje, že víc se splést nemohla. Už cestou vzhůru vyvstává první otázka, na kterou nikdo z přítomných nezná odpověď. Kdo je sem všechny pozval? Byl to Curtis, někdejší snowboardová skokanská hvězda a její platonická láska? Nebo Curtisův kamarád a zároveň rival Brent, kterého kdysi dobře znala a nyní už ani neví, čím se živí? Manželský pár Dale a Heather, s nimiž si nikdy moc dobře nerozuměla? A proč si ostatní myslí, že to byla ona, kdo je sem vytáhl? Lanovka je nahoře, už není cesty zpět a hra začíná.

Postupně se nám odhalují události z doby před deseti lety, které se střídavě doplňují s aktuálním dějem. Můžeme sledovat, jak brilantně autorka oddělila jejich mladší já od těch starších, jak se každý z nich za uplynulé roky změnil. Celý příběh sledujeme očima třiatřicetileté Milly, cílevědomé, soutěživé a osamělé bývalé snowboardistky.

Na prostředí, ve kterém se děj odehrává, se mi moc líbila kontrastující oslepující záře bílých svahů ledovce s neprostupnou temnotou uvnitř chaty, když světla pohasnou. Ať už venku nebo uvnitř, všude je nejspíš stejně nebezpečno. Minulost šlape na paty přítomnosti a chtě nechtě se všichni musejí opět vrátit do doby, kdy se viděli naposledy. Tehdy jich tu ale bylo víc. Členy party spojuje a zároveň rozeštvává Saskie, Curtisova sestra, která je už deset let nezvěstná a čerstvě prohlášena za mrtvou. Záhadně zmizela v den velkých snowboardových závodů, na které všichni společně trénovali. Její tělo se nikdy nenašlo. Je však možné, aby byla stále naživu? Všichni mají nějaké tajemství a víkend v horách jich odhalí víc než dost.

Prostředí snowboardingu mi přišlo jako neotřelé a zajímavé téma. Velkým překvapením pro mě bylo zjištění, že sama autorka Allie Reynoldsová patřila k britské špičce profesionálních snowboardistů na rampě. Proto se není čemu divit, že její zasazení tréninků a závodů do děje knihy je tak autentické a barvité, jako byste sledovali přímý přenos v televizi.

Celý thriller se nese v duchu temné atmosféry, vzájemné nedůvěry a hledání pravdy. Nikdo neví, kdo je skutečný přítel a kdo si s ním jen hraje jako kočka s myší. Chata na horách je obrovská, a přesto vám způsobí klaustrofobní pocity. Mráz pod kůží je víc než výstižný název. Doporučuji všema deseti, pořádně se zabalte do deky, z téhle jízdy vám bude pěkná zima.

Markéta Psohlavcová