Klikatá cesta blog

Klikatá cesta je skvělá pro fanoušky komplikovaných zápletek

Inspektor Frost Easton najde u svého prahu umírajícího přítele. Jeho posledním slovem je Lombard a Frost v té chvíli netuší, jaké hrůzy na něj čekají. Začnou umírat lidé a kolem krku hlavního hrdiny se utahuje smyčka. Je Lombard jen shoda okolností, nebo Frost čelí nebezpečnému protivníkovi? Protivníkovi, který se před ničím nezastaví?

Americký spisovatel Brian Freeman není ve světě literatury žádným nováčkem. Na svém kontě má dvě desítky psychothrillerů, do kterých se zamilovali čtenáři i literární kritici. Jeho knihy vycházejí ve dvaadvaceti jazycích a přečíst si je mohou čtenáři v šestačtyřiceti zemích. Novinka Klikatá cesta uzavírá trilogii s Frostem Eastonem a obsahově navazuje na předchozí thrillery Noční pták a Vnitřní hlas.

Inspektor Frost Easton pracuje jako detektiv na oddělení vražd, a i když to dosud neměl vůbec lehké, to, co na něj čeká v Klikaté cestě, je nad lidské chápání. Kromě mnoha brutálních vražd se připravte i na další zločiny, intriky a zradu. A přitom to začíná vcelku nevinně. Frost uslyší od první oběti slovo Lombard a stejně jako ostatní se domnívá, že jde o nejklikatější uličku v San Franciscu.

Brzy ale začnou umírat další lidé a Frost zjišťuje, že se na místech činů nachází obrázek červeného hada. Jeho kolegové se posmívají staré historce o padouchovi jménem Lombard, ale náš hrdina je čím dál přesvědčenější o tom, že jde o skutečného zločince. Tady autor záměrně navázal na Sherlocka Holmese a jeho boj proti Moriartymu. Lombard je inteligentní, nelítostný, a jak se zdá, ví o všem, co Frost podniká.

Brian Freeman ani na okamžik nezapomněl na to, že píše příběh, jehož cílem je vás pobavit. Klikatá cesta je napínavý akční thriller zkřížený s klasickou detektivní hádankou plnou nenápadných a rafinovaně ukrytých stop. Když budete hodně namáhat své šedé buňky mozkové, tak máte alespoň teoretickou šanci, že něco málo vyřešíte. Jenomže komu by se to povedlo, když na sebe bude neustále strhávat pozornost hlavní hrdina?

Frost je na první pohled obyčejný chlápek, takový ten typ mladíka odvedle. Ale nenechte se mýlit. V sobě má něco, co si vás získá a díky čemu mu budete viset na rtech. Možná ho jeho blízcí považují za nenapravitelného skautíka, ale vy tak nějak tušíte, že když dojde na lámaní chleba, dokáže být nelítostný. Vy ani on nebudete vědět, komu můžete věřit, a autor si v tomto ohledu troufl na něco nevídaného.

Ačkoliv Brian Freeman na první pohled neprahne po senzaci a jeho styl vyprávění je příjemně civilní, povedlo se mu vytvořit něco, co vás na několik hodin přiková k židlím. Napětí postupně graduje a vyústí do šokujícího závěru. Z hlediska detektivky je Klikatá cesta velmi rafinovaná a napsaná tak, aby vás ošálila. Freeman je mistr slova, který nepotřebuje žádné kudrlinky a který nemá potřebu se zdržovat zbytečnými popisy nebo charakteristikami.

Jde přímo k věci a to, co mu vyloženě sedí, jsou akční scény. Ty načrtne s lehkostí s pomocí několika slov, ale přesto ve vás vyvolá řadu emocí a vy si budete přát, abyste dokázali psát stejně jako on. Proto nepřekvapí informace, že si ho dědicové práv Roberta Ludluma vybrali, aby na stránkách knih vzkřísil legendárního agenta Jasona Bournea. Pokud jste fanoušci komplikovaných zápletek a zároveň milujete kvalitně napsanou prózu, budete z Klikaté cesty nadšení stejně jako já.

Veronika Černucká