Schovej mě blog

Jojo Moyesová knihou nastínila svou literární cestu

Jojo Moyesovou určitě není nutné blíž představovat. Její knihy jsou v české čtenářské komunitě oblíbené, autorka si příznivce získala zejména dojemným románem Než jsem tě poznala. Ani její další počiny nestojí stranou, ať už je to Dívka, již jsi tu zanechal, Poslední dopis od tvé lásky nebo Jeden plus jedna či Krasojezdkyně. Její příznivci vždy netrpělivě očekávají každý další román, který má vyjít. Aktuálně můžete na pultech knihkupectví najít titul Schovej mě v dešti. U nás je horkou novinkou a zatím posledním počinem, jenž v ČR vyšel, přitom se jedná o debut britské spisovatelky z roku 2002.

Jojo Moyesová touto knihou nastínila svou budoucí literární cestu, po níž směle kráčí už osmnáct let. Mezilidské vztahy, sociální témata, rodinné vazby, láska, to vše její romány charakterizuje a nejinak je tomu i u titulu Schovej mě v dešti, v němž líčí dojemný příběh tří generací žen jedné rodiny.

Šestnáctiletá Sabine velmi těžce prožívá matčiny milostné eskapády. Kate nemá štěstí na muže a Sabine cítí, že tentokrát se matka ve svém výběru šeredně mýlí. Propast mezi nimi se zvětšuje, a tak ji Kate posílá do Irska ke svým rodičům. Na tom by nebylo nic špatného, u babičky a dědy přece bývá fajn. Bohužel ne tehdy, když jste je více než deset let neviděli a víte, že vzájemné vztahy jsou míň než chladné. Sabine je rozčarovaná, rodinné sídlo chátrá, babička je upjatá, strohá žena bez jakéhokoliv vlídného slůvka pochopení, dědeček se nachází v jakémsi podivném stavu mezi životem a smrtí. Na teenagerku, která život teprve začíná poznávat, je toho až příliš a chce odjet domů. Obrátí se vše k lepšímu, když se do Irska vydá i Kate? Ta odtud před lety utekla a nechala za sebou spoustu nedořešených problémů. I když si to ani jedna z žen neuvědomuje, čas, který společně stráví, může být hojivou náplastí na hluboké rány. Jsou tady ale ještě nevyřčená dávná tajemství.

Přestože se jedná o prvotinu, můžu ji doporučit všem milovníkům silných rodinných příběhů. Autorka nás zavede na malebný irský venkov a nezapře, že její velkou láskou jsou koně, které mají v knize své místo. Část děje se odehrává v exotickém Honkongu padesátých let minulého století. Jsme svědky střetu tradičního života v této destinaci s tím, na jaký jsou zvyklí Britové, a je to opravdu zajímavý pohled na dvě odlišné kultury. Určitě by si tato linie zasloužila samostatné zpracování a vlastní příběh.

Autorce se podařilo nahlédnout do křehké duše náctileté dívky stojící na přelomu dětství a dospělosti. Sabine poznáváme se všemi „bonusy“ drzého mládí, a stejně jako se z nehezké larvy vylíhne nádherný motýl, i ona prochází jistou proměnou. Neméně silnou postavou je babička Joy, zprvu možná nepříliš sympatická postava, k níž si musíte svou cestu poctivě vyšlapat. Díky těmto dvěma výrazným hrdinkám stojí Kate trochu v pozadí a mezi svou dcerou a matkou trochu balancuje. Nebývá tomu mnohdy tak i ve skutečném životě?

Možná bude některým čtenářům příběh připadat až příliš poklidný a získají pocit, že se v něm téměř nic neděje, ale někdy nepotřebujete akční děj, abyste si užili příjemné chvilky s knihou. Jojo Moyesová napsala román, v němž dává prostor k zamyšlení nad důležitostí rodiny a jejích mnohdy spletitých a křehkých vztahů.

Barbora Javorková