Kdo o tom ví recenze blog

Idylka? Tak to ani náhodou!

Astrid vypadá jako panenka a působí jako holka do nepohody. Jenomže opak je pravdou. Mladá žena ukrývá temné tajemství a marně prchá před démony minulosti. Vlastně se ani nejmenuje Astrid.

Spisovatelka Lesley Kara vstoupila do světa literatury famózním thrillerem Fáma. Získala si srdce čtenářů i recenzentů po celém světě a všichni netrpělivě čekali na její další knihu. Kdo o tom ví? je temný a brutální psychologický thriller, v němž využila všechno, co tak skvěle fungovalo ve Fámě. Kniha je spojením klaustrofobické anglické detektivky, jaké známe od Agathy Christie, a psychologického thrilleru s tolik oblíbenou postavou nespolehlivé vypravěčky.

Hlavní hrdinka Astrid prchá z Londýna na venkov, který se jen hemží svéráznými postavami a postavičkami. Najdeme tady zámožné gentlemany renovující svá sídla, uhoněné maminy a chybět nesmí ani šťouravé babky. Místní navštěvují čtenářské kluby, hrají bridž a vyměňují si klípky u kávy a vdolečků. Idylka? Tak to ani náhodou. Autorka dokáže vytvořit atmosféru děsu a vy cítíte, jak pod povrchem probublává zlo. Ačkoliv se místní tváří jako dobráci, my víme své.

Astrid je … ehm … velmi pozoruhodná mladá dáma. Své postoje k ní budete měnit s každou stránkou a ani po přečtení si nebudete jistí tím, jaká vlastně je a co si o ní myslíte. Možná ji budete litovat, možná ve vás vzbudí odpor. Stoprocentně jí ale budete viset na rtech a vytvoříte si na ní závislost. Jako člověk vám možná nebude sympatická, ale jako literární postava funguje dokonale. Protože se dlouho potýkala s alkoholem a není duševně tak zcela fit, je otázka, nakolik můžete věřit jejímu vyprávění. Ostatně, rozpaky pocítí i všechny vedlejší postavy.

Lesley Kara je mistryně v ukrývání pravdy. Vůči svým čtenářům je báječně nepoctivá a text je plný kouzelnických triků, které mají zakrýt vodítka k řešení detektivních záhad. To, co začalo poměrně pozvolna a líbivě, se změní v drsný příběh plný intrik a násilí. Zlo tu má hned několik podob a vy ani Astrid nevíte, co je pravda a co lež. Během čtení si budete představovat hned několik možných řešení, ale věřte mi, že i tak zůstanete na konci s pusou dokořán. Autorka si s vámi bude hrát jako kočka s myší a s gustem vám bude předkládat jednu falešnou stopu za druhou.

Konzervativní čtenáři možná řeknou, že závěr je téměř překombinovaný, ale kvůli tomu přece psychologické thrillery čteme, že? Lesley Kara je jedna z mála, kdo si může dovolit šokující zvrat v poslední kapitole, v posledním odstavci nebo klidně i v poslední větě. Život hlavní hrdinky připomíná zvrácenou hru a ona prožívá tragédie shakespearovských rozměrů. Kdo o tom ví? Je hozenou rukavicí vašemu detektivnímu umu. Lesley Kara vás vyzývá na souboj důvtipu a být vámi, tak její výzvu přijmu. Strávíte s ní několik nezapomenutelných dní a zjistíte, proč na ni všichni čtenáři neustále pějí chválu.

Veronika Černucká