Svěcený blog

Dvojitá dávka krásné hudby k významnému jubileu

Houslový virtuos Jaroslav Svěcený si nadělil ke kulatinám nové CD Way of Life, které vás pohladí po duši. Najdete na něm skladby inspirované filmovou a populární hudbou, swingem, jazzem i klasikou, jednoduše ty, které přirostly Jaroslavu Svěcenému k srdci.

Možná rovnou mávnete rukou a řeknete si, že nový Svěcený bude zase samá klasika. Ale pravdou je tentokrát naprostý opak. Oslavenec si totiž splnil přání a nahrál dvě CD plné skladeb, které lahodí jeho duši a srdci. Připravte se na bezmála dvě hodiny mrazení v zádech, kdy budete přikováni k židli nebo gauči a bez dechu naslouchat nádherným tónům houslí. Známé tklivé i zpěvné melodie dostaly v mnoha případech trochu nové kabátky a nad jejich krásou nepokrytě užasnete.

Way of Life je složeno z více než 20 skladeb z pera slavných umělců z oblasti populární hudby (Paul McCartney, Christina Perri, Elton John či Sting), swingu, jazzu, na své si přijdou i milovníci oné již zmíněné (a často neprávem opomíjené) klasiky. Velkou část věnovali tvůrci také filmové hudbě a jejím známým skladatelům, jakými jsou John Barry či John Williams. Filmová hudba je například pro mě svébytným žánrem instrumentální hudby a tuto pozornost si skutečně zaslouží.

Jaroslav Svěcený vysvětlil svůj výběr vcelku jednoduše: „Natočit hudbu různých žánrů, které v průběhu let navštívily moji duši, mysl a samozřejmě srdce, bylo vždycky mým snem. Můj dědeček byl kapelník a houslista, takže mám multižánrovost v krvi.“ Jelikož je Jaroslav Svěcený nejen houslovým virtuosem, ale také mezinárodně uznávaným znalcem historie a stavby houslí, vystřídal s láskou v jednotlivých skladbách vynikající italské houslové klenoty 18. století (Guarneri, Roggeri, Ballestrieri).

Za zmínku rovněž stojí, že Jaroslava Svěceného na albu doprovází výhradně dámský symfonický orchestr Bon Art Pops Orchestra, který je tímto složením unikátní. V našich krajích je nemožné vidět trumpetistku nebo pozounistku ženu. V některých skladbách také zazní smyčcový kvartet a samostatná dechová i rytmická sekce.

Souhlasím s Jaroslavem Svěceným, který posluchačům popřál: „Přeji si, aby dvojalbum Way of Life těšilo 365 dnů v roce posluchače všech věkových generací a napříč žánry. V této nelehké době berte tato dvě cédéčka plná muziky i jako terapii duše.“ Jeho nové album Way of Life si totiž zaslouží ne jeden poslech, ale pěkně si hudbu dávkovat, alespoň kousek každý den.

Helena Herynková