Agatha blog1

Britská detektivní královna

Letos v září uplyne již 130 let od narození královny britského (a nejen toho) detektivního žánru. U příležitosti oslav „roku“ Agathy Christie vyšlo první české vydání jedinečné biografie.

Dílo Agathy Christie milují čtenáři z různých koutů světa. Ovlivňuje mnohé spisovatele, kteří se stále pokoušejí přiblížit její nedostižnosti. Agatha Christie však nebyla pouze stvořitelkou geniálního Hercula Poirota či zdatné slečny Marplové, jak dokazuje právě kniha Agatha Christie: Životopis. Tato autorka prožila totiž také velmi zajímavý a inspirativní život.

Život, který si žárlivě střežila. Nedávala rozhovory, nemluvila o svém soukromí. Proto jsou její osudy také opředeny mnohým tajemstvím a fanoušci i novináři si často vybájili fantastické teorie. Životopis z pera Janet Morganové je tedy výjimečný právě tím, že některé z těchto fantazií uvádí na pravou míru a ukazuje Agathu Christie, jaká skutečně byla.

Autorka dostala možnost nahlédnout do Agathiných deníků, nejen soukromých dopisů, archivů. Morganová mluvila s početnými Agathinými příbuznými, přáteli i spolupracovníky. Díky tomu napsala vskutku jedinečnou biografii, která dává možnost nahlédnout na Agathu Christie nejen jako na skvělou spisovatelku, ale především ženu s dobrodružným duchem, matku, kamarádku, manželku, jednoduše obyčejnou (a přesto neobyčejnou) dámu.

Jste-li fanouškem jejích detektivek, měli byste si určitě udělat v knihovně místo i na tento životopis. Fandíte-li alespoň trochu senzacím, pošmáknete si na příběhu slavné spisovatelky také. Agatha Christie: Životopis nabízí autorku z pohledu nejcennějšího, a to díky jejím blízkým. Biografie je navíc doplněna o fotografie ze soukromé rodinné sbírky.

Tentokrát tedy nemusíte s Poirotem pátrat, nebudete podezřívat všechny zahradníky, ani si opakovat základy pletení se slečnou Marplovou. Poznáte však ženu, u jejíchž knížek si všichni tak rádi lámeme naše malé šedé buňky mozkové.

Helena Herynková