Konec hry recenze

A kruh se uzavírá

Ulicemi se už neprohání ani strašidelný hadrový panák, ani hrůzyplný loutkář, a přesto někdo tahá za nitky životů oblíbených hrdinů. Tentokrát však stojí proti stínu, jehož odhalení může být šokující, stejně jako trapné. Co když se mýlí? Wolf stojí proti nejtěžšímu soupeři. Je totiž jako Dorian Gray, který v zrcadle vidí vše, co jeho skutky napáchaly. A že toho není málo. Kruh se pomalu uzavírá a z padlého hrdiny se stane buď vězeň nebo spravedlivý kat.

Když vám zemře přítel, a tak trochu životní učitel, jistě máte chuť najít cokoliv, co by tento fakt mohlo zvrátit. William Layton-Fawkes stojí nad místem činu policisty v důchodu, Finlaye Shawa. A přestože by si nikdo nedokázal vůbec troufnout označit tento čin jinak než sebevraždou, Wolf to vidí jinak. Jenže jak přesvědčí ostatní, když sám je tak trochu mimo. 18 měsíců se vyhýbal realitě a je na čase splácet dluhy. Těch je víc než dost, stejně jako šrámů na těle i duši.

Společně se starými známými Emily Baxterovou a Edmundsem se noří do Finlayovy historie a pátrají po sebemenší stopě, která by Wolfova slova potvrdila. Je to hledat jehlu v kupce sena. Korupce se ale v policii skloňuje téměř neustále, tak co když je to i tento případ… Tentokrát však nejde jen o pověst či svobodu. Jde o život všech, kterých se nebezpečná hra týká. Co když se z toho nedostanou? A jak dopadne Konec hry, na který jsou všichni tak zvědaví? Opona pomalu padá.

Daniel Cole je spisovatel, který vtrhnul na literární pole s opravdu povedeným kouskem. Hadrový panák šokoval, hnusil se a hlavně vynikal perfektní detektivní prací a odrzlým šarmem hlavního hrdiny. V Loutkáři potvrdil svou roli další poutavou a otřesnou zápletkou. Tak co nabídne na závěr trilogie s názvem Konec hry? Dalo by se říct, že to nejlepší.

Možná proto, že jde o „obyčejně neobyčejný“ případ. Čtenáře nečeká otřesný sériový maniak, který by je děsil ve snech. A přesto tak nějak utkví. Možná proto, že rozhodně odchází s grácií. Konec hry perfektně uzavírá osudy hrdinů, jimž tak impozantně vepsal do osudů nejen dokonalou detektivní práci, ale i lidskost s velkým L. I když vám některé polezou neskutečně na nervy a budou vám připadat přes čáru.

Když budete pozorně číst i mezi řádky, bude vám jasné, že žádný čin nezůstane bez odpovědi, ať už jsou vaše úmysly jakékoliv. A všechno vás nakonec dožene. Cole má smysl pro perfektně propracované rozuzlení. Možná víte, co kdo za něčím stojí a plácáte se hrdě po ramenou. Otázkou je však něco úplně jiného. A řešení té hádanky vás možná překvapí.

Konec hry je dokonalým koncem trilogie. Lepší si čtenáři ani přát nemohli. Pokud vás tedy osudy Wolfa, Baxterové, Edmundsena a dalších nenechaly chladnými, rozhodně po knize sáhněte. Čeká vás napětí, přemýšlení, lítost i humor v okamžicích, kdy se možná ani nehodí. Všechno do sebe ale zapadá. Pokud jste však nečetli předchozí díly, přijdete o nuance, které jsou zapotřebí ke správnému prožitku (navíc je tento díl plný spoilerů).

Současně s tištěnou verzí vyšla, jako i v ostatních případech, také audiokniha. Také třetí díl trilogie načetl jako vždy herec Martin Stránský, a nově k němu přibyla herečka Monika Žáková. Oba jsou nejen ostřílení dabéři, ale také oblíbení interpreti audioknih. Právě střídání jejich hlasů oživuje a dává přednesu správný náboj a dynamiku. Martina Stránského ani netřeba hodnotit, jeho výkon je skvělý, a Monika Žáková mu výborně sekunduje. Stejně jako přednes samotný je důležitý i hudební podkres. Ten správně graduje tam, kde je to třeba. Pokud tedy na knihy nemáte příliš času, anebo si raději necháte knížku od někoho přečíst, zkuste poslech. Zrovna trilogie Daniela Colea k tomu přímo vybízí.

Jako by autor hodnotil sám sebe a potřeboval udělat perfektní tečku na konec. A povedla se mu. Klobouk dolů.

Tereza Bártová