Už víme, jak na sítě!

#Jak na sítě je horká knižní novinka nakladatelství Jan Melvil. Stojí za ní marketingový tandem Michelle Losekoot a Eliška Vyhnánková, zkušené marketérky, lektorky a konzultantky v oblasti sociálních sítí. Jejich kniha Jak na sítě je prý tím pravým ořechovým pro všechny marketéry, freelancery, podnikatele nebo influencery, kteří chtějí na sociálních sítích zazářit. Proč, jak a čím? Čtěte dál!

Dámy, jak vás vůbec napadlo napsat takto zaměřenou knihu? Byla to nabídka od nakladatele, nebo třeba díra na trhu?
Obrovská díra na trhu, i když jsme si to možná tak úplně neuvědomovaly. Často jsme dostávaly dotazy od klientů nebo od účastníků našich školení, jakou knihu bychom jim doporučily. A my jsme krčily ramena a říkaly, že o žádné takové nevíme. Že navíc asi žádná taková pořádná není, protože by v ní těžko bylo něco, co ihned informačně nezastará. Postupně jsme ale začaly koketovat s myšlenkou, že bychom se o něco takového společně pokusily. Náš nakladatel Jan Melvil Publishing nám dal zelenou a vrhly jsme se do práce.

Pro koho je vaše kniha určena? Hodí se i pro úplné začátečníky, nebo je spíše pro ty, kdo se už sociálními sítěmi živí?
Věříme, že je pro kohokoliv, kdo chce sociální sítě používat lépe. Ať už ke svému podnikání, koníčkům, nebo jen k tomu, aby jeho příspěvky byly zajímavější, poutavější a získávaly pozornost. Hodí se do firemních marketingových knihoven i do těch domácích. Bude obrovským přínosem začátečníkům, a profíci si v ní určitě najdou i trochu našeho know-how a utřídí si myšlenky.

Co máme čekat uvnitř? Hutný učebnicový text, nebo spíš pracovní listy?
Trochu učebnicového textu, několik super pracovních listů, které jsou pro čtenáře knihy ke stažení, ale hlavně lehce a zábavně podané téma sociálních sítí. Nechtěly jsme, aby nám z rukou vyšla učebnice. Naopak doufáme, že po přečtení téhle knížky už učebnice nikdo potřebovat nebude.

Není tištěná kniha pro exkurz do světa sociálních sítí vlastně trochu nepatřičné médium? Jak jste se s tím popasovaly?
Strašně nepatřičné! Nedá se průběžně aktualizovat 🙂 I proto nám trvalo přibližně půl roku, než jsme se dostaly k samotné esenci toho, co chceme do knížky dát. Pár malých kompromisů jsme udělat ale musely – a ty jsme vyřešily tak, že odkazujeme na podrobnější texty, které máme pro čtenáře připravené online a můžeme je tak upravovat podle změn, které případně nastanou.

Kniha Jak na sítě má podtitul „Ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích“. Co je těmi principy a opravdu nám k úspěchu stačí pouze čtyři?
Ano, jsou to ty nejzásadnější. Schovávají pod sebou ale mnoho znalostí, zkušeností a umu. Jmenují se Zaujmi, Naslouchej, Vyprávěj a Vyhodnocuj. Každý z nich zabírá cca čtvrtinu textu knihy. Pokud je ovládnete, vše ostatní už pro vás bude hračka. Může to znít jednoduše, ale nějaký ten čas to zabere.

Čím se vyznačuje úspěšný profil na facebooku nebo instagramu?
Přináší výsledky, pro které je jeho autor vytvořil. A ty jsou různé. Může to být zvýšení obratu firmy, návštěvnost webu, noví zaměstnanci, čtenáři, voliči. Může to být informovanost obyvatel města. Cíle jsou různé. Ale velké číslo fanoušků a vyňuňané příspěvky ještě úspěšný profil nedělají. Na to je důležité myslet jak u vlastních profilů, tak při posuzování těch cizích.

Mátě nějaký oblíbený brand nebo profil, který byste mohly dát jako příklad?
Skoro všechny naše hvězdy najdete v knize jako inspiraci.

Prý jste při psaní knihy využívaly námitek jakýchsi oponentů. Je to pravda?
Ano. Měly jsme oponenty. Jejich úkolem bylo rozcupovat náš text na kusy předtím, že by ho rozcupovali čtenáři. Když jsme spolu mluvily o tom, jaká představa čtenáře nás nejvíc straší, jednoznačně jsme se shodly na Michalovi Kašpárkovi. Michal je šéfredaktor Finmagu, publicista a obdivuhodně sečtělý člověk. Řekly jsme si, že bude lepší, když nám knihu bude oponovat, než aby ji po vydání recenzoval. Dalších pět oponentů jsme si vybraly podle našich cílových čtenářských skupin. Odborník na sociální sítě, marketingový specialista, freelancer, někdo, kdo se vede tým online marketingu ve velké firmě a také někdo, kdo se sociálním sítím profesně vůbec nevěnuje, ale používá je k budování své vlastní značky. Obrovsky nás potěšilo, že na „cupování“ nedošlo ani od jednoho z oponentů.

V online světě se všechno rychle mění. Jak je to s nadčasovostí knihy, která je nástrojem pro práci na sociálních sítích?
Tím, že kniha zdaleka není příručkou kam kliknout, zůstává ve velké míře nadčasovou a nezávislou na změnách na jednotlivých sociálních sítích. Pokud přijmete za své, co vás v knize učíme, žádná nová služba vás nerozhází. Je tam několik málo bodů (například o tom, jak fungují algoritmy), které zřejmě v průběhu let mohou zastarat, ale ty nijak neovlivní nabyté znalosti. Něco jsme také vyřešily propojením s online články a pracovními materiály, které máme možnost aktualizovat.

Čím je podle vás vaše kniha jedinečná?
Drtivá většina knih, které vznikají, se buď zabývají návody na to, jak s jednotlivými sociálními sítěmi zacházet, nebo rozebírají specifické dovednosti, které potřebujete. Naše kniha je unikátní v tom, že kombinuje jak informace o tom, jak sociální sítě fungují a jak na nich „fungují“ uživatelé, ale také o tom, jak tyto informace využít a vytvářet takový obsah, který bude fungovat. Chceme naučit čtenáře o sítích přemýšlet tak, aby už žádné návody nepotřebovali.

Kde se vy samy vzděláváte nebo kde se inspirujete, abyste profesně nezakrněly?
V zásadě všude kolem nás – čteme online články, čteme knihy, brouzdáme po sítích, chodíme na kurzy našich kolegů. Navíc každý náš klient nebo účastník školení je další zkušenost. Přicházejí s otázkami a problémy, které jim pomáháme řešit. Učíme se prací.

Jak na sítě vychází také jako audiokniha. Kdo je jejím interpretem a jak se vám zvuková podoba líbí?
Audioknihu nám právě v těchto dnech namlouvá naprosto úžasná Tereza Dočkalová. Je to dvojnásobná držitelka Ceny Thálie a obě jsme velké fanynky internetového pořadu Branky body kokoti, který uvádí. Zatím jsme výsledek ještě neměly možnost slyšet, ale určitě bude fenomenální.

Otázka na závěr: Kde nebo kdy se cítíte úplně nejvíce offline?
Eliška:
Ve sprše a za volantem. Doufám, že těch pár zbývajících míst, kde prostě neexistuje možnost vzít mobil do ruky, zůstane uhájeno navždy. Protože sama jsem se odpojit ještě nenaučila.
Michelle: Myslím, že offline je stav, který nemá stupně. Buď jste offline, nebo nejste. Vypnuté notifikace nebo mobil v kapse ještě nutně neznamená, že jste opravdu offline. Z povahy své práce často offline nejsem, ale mezi mé oblíbené offline momenty určitě patří hodiny strávené ve vlaku, letadle či na chalupě.

O autorkách

Michelle Losekoot se živí marketingem už přes deset let. Vymýšlí pro své klienty strategie a obsah na sociální sítě, pečuje o online komunity a píše texty. Posledních sedm let také školí firemní týmy a vede veřejné kurzy obsahového marketingu. Pravidelně usedá v porotách marketingových soutěží a přednáší na konferencích.

Eliška Vyhnánková působí od roku 2011 jako konzultantka a lektorka sociálních sítí pro jednotlivce, firmy i státní úřady. Pravidelně přednáší, moderuje odborné akce, píše články a je porotkyní marketingových soutěží. Odchodu na volnou nohu předcházela dlouholetá aktivní práce se sítěmi a také rozvoj nástrojů na monitoring sociálních sítí ve společnosti NEWTON Media. Má za sebou stovky seminářů pro tisíce účastníků.

#VYZKOUŠENO NA VLASTNÍ KŮŽI. S kolegyněmi jsme se vypravily na kurz Jak na sítě a pátek a sobotu se plně soustředily na workshop s Eliškou a Michelle. Aha momentů bylo mnoho, prozření taky a impulsů, co vás nakopnou k činnosti, nepřeberně! Luxor vřele doporučuje!

Napsat komentář