Vídeňské zločiny blog

Výživné vídeňské zločiny

Kriminální případy, zhusta připomínající příběhy z dob rady Vacátka a jeho party. Roky, významné pro rakouskou historii, a vyšetřovatel, s nímž budete chtít pátrat. To všechno představuje nová série Vídeňské zločiny.

Andreas Pittler je rakouský spisovatel, jehož prarodiče z matčiny strany pocházeli z českých zemí, a ještě za dob monarchie se přestěhovali do Vídně. Pittler vystudoval historii a později se stal novinářem, historikem a napsal mnoho knih literatury faktu. V roce 2000 se rozhodl využít svých historických znalostí a pustil se do psaní kriminálních románů. Jeho série s vyšetřovatelem Davidem Bronsteinem, kterou vám představujeme, dosáhla nejen v Rakousku mimořádné obliby. Nyní se do ní mohou začíst také čeští amatérští detektivové.

První příběh ze série, 1913: Případ podivné sebevraždy, začíná sebevraždou bezvýznamného rakouského vojáka. Nebo spíše zdánlivou sebevraždou, která se komisaři Davidu Bronsteinovi ani trochu nelíbí. Sice by měl nechat celou situaci být, dobrovolná smrt z nešťastné lásky přece není nic pro kriminalisty, ale podivný případ mu nedá spát. Jestli se mu povede všechno vypátrat, zjistí čtenáři v této čtivé a zároveň poučné knize. Jak jsme předeslali, využívá autor Andreas Pittler hojně a rád svých znalostí z historie, takže se čtenáři během vyšetřování dozvědí také zajímavé dobové souvislosti a „potkají“ například slavného pražského novináře Egona Erwina Kische.

Ve druhé knize se posouváme až do přelomového roku 1918, kdy se Rakušané loučili s padesátiletou monarchií. Pittler zde velmi sugestivně vylíčil atmosféru rozpadajícího se mocnářství na pozadí dvou ústředních kriminálních případů. Nyní již major David Bronstein se musí vypořádat s vraždou mladé ženy a záhadným zmizením generálpraporčíka Wilhelma Spitzera von Grabensprunga. Zda-li spolu oba případy souvisejí a jak se vyšetřovatel dostane pachatelům na kobylku, už prozradí krimiromán 1918: Vražda na konci války.

Tyto první kousky ze série Vídeňské zločiny, které zatím spatřily světlo světa v nakladatelství Hejkal, dávají tušit, že bychom si svérázného vyšetřovatele Davida Bronsteina a jeho případy mohli snadno zamilovat. K tomu se přidává báječně zachycený genius loci staré Vídně, dramatické kriminální zápletky a neocenitelné propojení se skutečnými událostmi a postavami. Série Vídeňské zločiny rozhodně potěší a pobaví všechny milovníky starých dobrých detektivních případů, historie našich rakouských sousedů (která zhusta souvisí také s námi), a k tomu nádavkem i sympatických hlavních hrdinů. Vydejte se do Vídně s komisařem Davidem a určitě neuděláte chybu.

Helena Herynková