Karin Babinská blog

Vinu i odpuštění si nosíme v sobě

Do jaké míry můžeme skutečně poznat druhé? A jak bychom se dívali na jejich životy, kdybychom o nich věděli úplně všechno? Nejen na tyto otázky se ptá nový román režisérky a spisovatelky Karin Krajčo Babinské.

V minulosti slavného stárnoucího herce Igora a jeho dcery, úspěšné spisovatelky Vandy, se skrývá tajemství, které je na dlouhou dobu rozdělilo. Jenže osud kráčí nečekanými stezkami a rodina je nejsilnější pouto ze všech – a tak se otec s dcerou po letech setkávají na řecké Krétě, kde mají společně splnit jedno poslední přání.

Nejnovější kniha spisovatelky a režisérky Karin Krajčo Babinské nese název Hvězdy na cestě a vyznačuje se atraktivním prostředím i postavami. Kromě řeckého ostrova, který je popsán natolik autenticky, že skoro cítíte závany slaného mořského vzduchu, nahlédnete prostřednictvím herce Igora do zákulisí filmového průmyslu. Jeho dcera Vanda se zase kromě spisovatelství živí také moderováním a je úspěšnou influencerkou. Jak to dopadne, když se jejich natolik rozdílné světy opět po čase protnou?

V několika časových rovinách se vydáváme po stopách jedné rodinné historie, v níž zůstává mnoho nejasného. Prostřednictvím chytře použitých flashbacků se autorka noří hlouběji a hlouběji do nitra postav a odhaluje jejich skutečné motivace. Na první pohled nesmyslné nebo sebestředné chování se tak ukazuje v novém světle, jež čtenáře postrčí k nečekaným rozuzlením. Teprve optikou empatie totiž můžeme ostatní přijmout i s jejich chybami, aniž je hned příkře odsoudíme.

Ačkoli jsou Igor a Vanda známými osobnostmi, pod pozlátkem jejich mediálního obrazu se skrývají především obyčejní lidé s obyčejnými touhami. Jejich image celebrit jim vše znesnadňuje – navenek dokonalý obraz úspěšného člověka vytváří iluzi nerozbitného štěstí, ale imunitu proti životním pohromám nezaručí nikdy. Autorka detailně a autenticky vykresluje jejich vnitřní konflikty, takže postavy získávají opravdovou hloubku. Vše jenom umocňuje čtivý jazyk a nerušeně plynoucí dialogy, které oživují celou knihu. Dojemný příběh viny a odpuštění pak graduje do závěru, během nějž nezůstane jedno oko suché.

Po knižně vydaném blogu Kecy, kecy, kecičky a romantickém titulu Za sny přišla Karin Krajčo Babinská s plnokrevným románem, v jehož středu stojí rodina narušená nevyřešenými událostmi z dřívějška. Je až s podivem, s jakou lehkostí autorka zvládá vykreslovat pohnutky svých postav a postupně odhalovat jednotlivé střípky minulosti, aby nakonec čtenářům ukázala celistvý obraz skutečnosti. Ve chvíli, kdy do sebe vše hladce zapadne, vyústí kniha v jednoznačné poselství: Každý má svůj příběh, jen ho nikdy nevidíme celý. A právě to se nám emotivní vyprávění snaží připomenout. Myslíme na to dost často i v reálném životě?

Helena Herynková