Veršovaná tíha života

Hrdinka této neobvykle pojaté knížky je novopečená matka. Na svou novou roli si ještě pořádně nestačila zvyknout, a už se potýká s prvními problémy. Je těžké přizpůsobit se novým věcem, které s člověkem dokážou pořádně zamávat. A to rodičovství bezesporu je. Taky se vdávala víceméně natruc předchozímu zkrachovalému vztahu. To všechno se sčítá. A výsledek? Ten vás může srazit na kolena. Mladá matka si naordinuje vlastní terapii. Pro někoho šokující, jiný se v ní najde. A vy? Dokázali byste si poradit?

K četbě téhle knížky mě navnadila anotace slibující příběh, v němž se hrdinka potýká se situacemi souvisejícími s mateřstvím. I já si po letech užívám znovu tuto roli, takže mě četba na tohle téma zajímá. Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistila, že se nejedná o klasicky psaný román, ale o výpověď podanou básnickou formou. Takový styl literatury běžně nevyhledávám, byla jsem z toho tedy na chvíli v rozpacích. Na druhou stranu, proč nezkusit výzvu a nerozšířit si obzor?

Musím říct, že Ivu Frühlingovou jsem měla vždy za něžnou éterickou vílu, tady mě docela překvapila. Čtenář se hned ze startu dozvídá, že hrdinka je způsobem života, který žije, dost zpruzelá. Stereotyp všedních dní ji ubíjí, ani partnerský vztah není růžový jako na počátku. Iva Frühlingová o tom píše tak naléhavě a zasvěceně, až si říkáte, jak moc je to fikce a jestli náhodou nečerpala ze svých zkušeností. Možná se taky přistihnete nad stránkami bulváru, abyste si své domněnky potvrdili nebo vyvrátili. Iva si své soukromí chrání, nedozvíte se nic, co by zavánělo pikantností. To, jak text pochopíte, je zcela na vaši fantazii.

Tahle knížka není z těch, které přečtete jednou. Abyste se do toho pořádně dostali, dejte si ji podruhé. Užijte si Ivino hraní se slovy, užívání metafor. Jak píše sama autorka, nejlepší je číst ji v noci, v „denní“ době většiny matek malých dětí.

Komu knihu doporučit? Určitě fanouškům moderní poezie, matkám na mateřské dovolené, nebo těm čtenářům, kteří se nebojí zkusit číst něco nového.

Autorka: Barbora Javorková