Život na naší planetě blog

Úžasný život na naší planetě

Život na naší plant je dech beroucí, rozmanitý a zajímavý. Také je však trvale ohrožený. Kniha David Attenborougha je poselstvím a možná i návodem, jak Zemi lépe ochránit.

David Attenborough je britský přírodovědec, kterého zná bezmála celý svět. A Attenborough bezmála celý svět také procestoval. Již více než 60 let je tento sympatický Brit popularizátorem přírodních krás naší planety. Společenskou formou a obsáhle zkoumá rozmanitost života. Díky svým bohatým zkušenostem a znalostem se během let stal rovněž obhájcem a poradním hlasem pro další přírodovědce a vědce obecně.

Nyní, ve věku devadesáti pěti let, se rozhodl veřejnosti předložit svoje svědectví o stavu planety a zkusit probudit její obyvatele z letargie k nápravě možná nenapravitelného. A tak spolu s dokumentárním filmem Život na naší planetě vznikla i stejnojmenná publikace.

Kniha Život na naší planetě je alarmující výpovědí o vývoji (a bohužel stále výraznějším poklesu) biodiverzity. Pestrost života, která je tím nejdůležitějším faktorem pro jeho zachování, se bohužel vlivem lidské činnosti snižuje. David Attenborough ve své knize na konkrétních příkladech tento problém vynáší na světlo a snaží se apelovat na čtenáře, i veškeré lidské pokolení, aby se pokusili o nápravu. Pokud k ní totiž nedojde, může veškerý život na planetě Zemi skončit.

Neskutečně zajímavou publikaci Život na naší planetě jistě ocení všichni zapálení milovníci přírody i přírodovědci, ale měli by si ji rozhodně přečíst všichni ti, kteří před ekologickými problémy prozatím zavírají oči. Attenborough popisuje všechny problémy a teze čtivě, přehledně a pochopitelně nejen pro zběhlé v oboru, ale především pro obyčejné smrtelníky. Souhrnně nás také provádí svým dlouhým, neobyčejným životem a zážitky z různorodých světových expedic. Kniha je doplněna o velké množství doprovodných fotografií, často poměrně unikátních.

Své vyprávění autor rozdělil na několik částí, v první se věnuje vývoji biodiverzity od 30. let minulého století až to chmurných vizí pro 22. století. Zároveň však rovnou předkládá možná řešení, díky nimž se ony vize rozhodně nemusejí naplnit. Závěrem se zamýšlí nad největší příležitostí ke změnám, která je právě teď.

Ponořte se s Davidem Attenboroughem do modročerných hlubin světových oceánů, do tajemné amazonské džungle i vzdušných vírů, obydlených úžasnými tvory. Objevte krásu orangutanů, zavzpomínejte na Dian Fosseyovou a její horské gorily. Především se ale také při čtení zamyslete nad tím, co vy sami můžete udělat ve svém životě přínosného, co změnit v nejbližším okolí a jak tím zlepšit život nás všech na naší planetě. Tato kniha se dotýká každého z nás a může nám přinést novou naději.

Helena Herynková