20230607 Luxor 50

Sadistický vrah se zálibou v experimentech: recenze thrilleru Řezník a střízlík

Po povedeném Kopírákovi přichází se svým mrazivým thrillerovým debutem další autorka! Tou je Alaina Urquhart, moderátorka úspěšného true crime podcastu a pitevní technička – o reálné detaily tedy není nouze. Co na příběh říká milovnice napětí Tereza? To si přečtěte v její recenzi!

Probudí vás šumění stromů a neurčitý zvuk cikád. Neskutečně vás bolí hlava a zoufale se snažíte zbavit mlhy, která zahalila vaši mysl. Brzy si uvědomíte, že kolem vás je nepropustná tma a vaše tělo se propadá do vlhkého bahna. Začínáte panikařit a přemýšlíte, jak jste se sem dostali, když v tom temnotu prořízne zvuk reproduktoru: „Dobrý večer, hosté. Dám vám jednu radu. Utíkejte.“

Alaina Urquhart přichází se svým debutovým románem a představuje nám sadistického vraha se zálibou v medicínských experimentech – Řezníka z bažin. Tentokrát však nesledujeme pouze následky hrůz, které napáchal, ale blízce se seznamujeme s jeho zvrácenou myslí. Řezník z bažin je jedním z našich vypravěčů a my tak máme možnost prožít s ním všechny jeho temné a kruté skutky. Pocítíme napětí, když si vybírá svou novou oběť, a trpíme při jejím posledním výdechu.

Naštěstí má Řezník zdatného soupeře – forenzní patoložku Wren Müllerovou. Ta se stává naším druhým vypravěčem a představuje nám, že na světě ještě zůstává dobro, které se nevzdá bez boje. Díky své dlouholeté praxi v úřadu soudního lékaře je pro vyšetřující tým nedocenitelnou oporou. Navíc s každou další nalezenou obětí zjišťuje, že jen ona může Řezníka zastavit, a hon na kočku a myš s brutálním vrahem začíná.

Řezník a střízlík je napěchovaný emocemi a strachem. Příběh vás hodí po hlavě rovnou do hrůzou sužovaného New Orleans a hned poteče krev. Nečekejte tedy žádné dlouhé seznamování s okolím ani s hlavními hrdiny. Autorka se věnuje spíše ději samotnému a jeho aktuálnímu vlivu na jednotlivé postavy, než že by dlouze prohlubovala jejich charakteristiku. Detail nám ale autorka neodepřela při zkoumání lidské anatomie. Náš vrah přesně ví, jak svým obětem způsobit co největší bolest a představí nám, co vše lidské tělo snese, než svůj boj vzdá. Od naší hrdinky Wren zase získáme náhled do soudní patologie a názorně se dozvíme, podle čeho je možné určit příčinu a dobu smrti.

Není divu, že Alaina Urquhart nám tyto záhady lidského těla znázorňuje. Když zrovna nepíše, tráví totiž většinu času v márnici – živí se jako pitevní technička. Některé pasáže jsou tedy opravdu surové a chce to trochu odvahy a silný žaludek se jimi prokousat. Z knihy je také jasně cítit autorčin zápal pro skutečné zločiny. Náš Řezník z bažin je v příběhu často přirovnáván k sériovým vrahům, kteří bohužel nejsou pouze fikcí.

20230607 Luxor 70

A jak to celé nakonec dopadne? Podaří se lovci uniknout, anebo se lovec stane lovnou zvěří? Závěr příběhu přijde bohužel nečekaně brzy a někoho může ponechat trochu zklamaného. Skoro to vypadá, že autorka s námi ještě neskončila.

Kniha Řezník a střízlík je tu pro všechny, kdo hledají čtivý příběh plný akce, děsu a hrůzy. Vrahova mysl vás pohltí a začnete se více ohlížet po strašidelných zvucích v temných uličkách. Co kdyby si Řezník z bažin hledal další oběť?

Autorkou recenze je Tereza Císařová. Recenze vyšla v Magazínu LUXOR v červnu 2023.