Poslední let blog

Thriller, který cupuje na kousky pokryteckou morálku

Claire má zdánlivě všechno. Milujícího manžela, hromadu peněz a luxusní sídlo. Přesto má velmi dobrý důvod k tomu, aby všechno opustila a začala znovu. Když se naskytne příležitost, udělá něco, co změní životy mnoha lidem.

Poslední let je silný a návykový thriller o tom, jak to může dopadnout, když se někdo rozhodne, že z gruntu změní svůj život. Americká spisovatelka Julie Clark si vybrala téma týraných žen a nějakým záhadným způsobem se jí povedlo propojit detektivku se společenským románem, který vás vytrhne z letargie a nezájmu o aktuální dění. K tomuto příběhu se musíte postavit čelem a věřte mi, že na něj budete myslet ještě dlouho poté, co knihu odložíte. Jen tak ho nedostanete z hlavy a myslím, že vás donutí přehodnotit některé vaše názory.

Hlavní hrdinky jsou tady dvě. Claire a Eva. Hlavní zápletka je na první pohled vcelku jednoduchá. Julie Clark si pohrává s myšlenkou, co by se stalo, kdyby si dvě ženy prohodily své identity, a potažmo své životy. Claire se provdala za syna z prominentní rodiny a je jen otázkou času, kdy manžel ohlásí kandidaturu do Senátu. Claire se angažuje v charitě, své aktivity má naplánované do poslední minuty, a kdybyste ji viděli, označili byste ji za zazobanou paničku. Přesto i ona skrývá temné tajemství. Tajemství, kvůli kterému chce začít jinde a jinak.

Druhá hrdinka, Eva, je záhada sama. My se s ní poprvé setkáváme na letišti, kde se rozhodne vyměnit letenku s vystresovanou Claire. Co ji k tomu vede? Odkud se sem dostala a kam má namířeno? Proč se tak moc snaží, aby si vyměnila život právě s Claire? Poslední let je oním typem příběhu, který vás může dovést kamkoliv. Julie Clark vás bude překvapovat, téměř až šokovat, ale i přesto vám obě hrdinky přirostou k srdci a vy budete se zatajeným dechem sledovat jejich počínání. Zápletky se důstojně zkomplikují a díky prolínání chronologických pasáží s retrospektivními získá příběh šmrnc.

Ostatně, je velmi těžké rozhodnout, které dějové pásmo je napínavější. To, v němž se dozvídáme, co se s ženami dělo po záměně letenek, anebo to, které by mělo být ve skutečnosti vysvětlující? Protože jsme ale v thrilleru, tak na nějaké vysvětlení raději zapomeňte. Julie Clark si s vámi bude hrát jako kočka s myší a vy ji za to budete milovat. Budete jí viset na rtech a raději nechci hádat, které z žen budete držet palce. Poslední let je příběh o odvaze, o přátelství a o důvěře. Možná vyznívá lehce feministicky a trošku pohádkově, ale bez toho by to nebylo ono.

Poslední let si vzal na paškál mnohá tabu dnešní doby a na kousky rozcupoval pokryteckou morálku. Některé postavy si sáhly až na dno, a ne každému se povedlo žít tak, jak si kdysi představoval. Poslední let není sladkobolná romance ani hollywoodský kýč. Je to inteligentní a až nepříjemně realistický příběh o ženách, které klidně mohou žít mezi námi. To, co se přihodilo Claire a Evě, se mohlo stát vaší kamarádce, sestře nebo kolegyni. Vlastně, ono se to mohlo klidně přihodit i vám. A mě by velmi zajímalo, jak byste se s tím popasovaly vy. Zachovaly byste se jako Claire, nebo jako Eva? Schovaly byste se ve stínu, nebo čelily celému světu?

Veronika Černucká