Dům panenek blog

Tenhle dům panenek byste si nepořídili

Dvě dívky utíkají světem podobně jako Thelma a Louisa. Co je dovedlo až sem? Alkohol, drogy, prostituce… Nebo pán loutek? Otevíráte krutý svět dětského neštěstí, které nezmizí ani po letech. Je z něho cesta ven?

Nova a Mercy, dvě dívky, které zažily příliš mnoho. Lapil je tzv. pán loutek. Osoba na síti, která z nich vymámila intimní fotografie a svedla je na scestí. Dívky ze společenské vrstvy, o které se nemluví. Zneužívání, týrání, neskutečné zlo, kterého pomalu ujídají jako chleba k snídani. Vedle toho mladý detektiv Kevin Jonsson, který se specializuje na dětskou pornografii a toho času má „odvykací kúru“. Jenže jeho znalosti jsou potřeba, takže je povolán zpět do akce. Řeší případ muže, který se přes různé servery po světě spojuje s nezletilými a nutí je dělat nezákonné a nemorální věci. Životy všech tří se v jeden okamžik protnou, jejich cesty však vedou každá jiným směrem. Dá se vůbec vylézt z bahna a očistit se?

Dům panenek otevírá velmi těžké a kontroverzní téma, které se běžně v knihách příliš neobjevuje. Ať jde o dětskou pornografii, tvrdý sex nebo zneužívání (v jakékoliv podobě), dohromady tvoří třaskavou nálož, která na stránkách působí skličujícím a děsivým dojmem. Dvojice autorů nesoucí jméno Erik Axl Sund přináší varování a poodkrývá temný svět, který se odehrává kolem nás. Jen ho nevidíme, nebo vidět nechceme.

A opravdu se „vyřádili“. Vytáhli ven s veškerou špínou, kterou je možné najít za ploty hezkých domků se zahrádkou. Kromě již zmíněného je nutné vyzdvihnout barvité sociální vrstvy, které se mísí a protínají, ačkoliv ne vždy zrovna šťastně. Neexistuje tu bílá a šedá. Jen černočerná tma bez jiskřičky naděje. Ačkoliv by se dalo říct, že se autoři na svých postavách pořádně vyřádili, děj je jeden velký zmatek. Vrací se do minulosti několika postav, takže se snadno stane, že po chvíli ztratíte nit a netušíte, o kom je řeč nebo proč se tam vlastně vracíte. Někdy jde vyloženě o záblesky, které trhají již tak tenkou nitku příběhu.

Autoři, tedy Erik Axl Sund, vás příliš nenavádí, jen ukazují zločin v celé své kráse. Najdete tam vše, co si dokážete představit i to, co je daleko za jakoukoliv představivostí. Prolínají osudy mnoha postav, žijících i mrtvých. I když je vyústění zápletky nakonec jasné i trochu předvídatelné, stejně dokáže ve čtenáři vyvolávat hořkost a pocit úzkosti.

Na emoce vsadili autoři oproti dějové lince mnohem víc. Snad kvůli tématu, který zpracovávají tak stroze, hrubě a silně, jak se dá očekávat od severských spisovatelů. Vše bez příkras a pozlátka. Surově a studeně, jak jen je to možné. Přitom odhalují touhy a sny, které jsou sice ukryté někde hluboko pod vší hrůzou, ale jsou tam.

Dům panenek není rozhodně snadné čtení. Promísení thrilleru a sociálního dramatu je silná nálož i pro otrlého čtenáře. Stojí však za přečtení, protože je potřeba, aby se o těchto problémech mluvilo víc nahlas. Ať jsou to rasové zločiny, dětská pornografie a pedofilie, či kuplířství.

Tereza Bártová