Tančit, jak Drahý Vůdce zpívá

Paul Fischer působí ve Velké Británii jako producent krátkometrážních a dokumentárních filmů. Jeho knihy by tak logicky měly směřovat přednostně k vlastní filmové praxi. Jenže ačkoli takřka čtyřsetstránková publikace Kim Čong-il uvádí rozhodně s tematikou filmu velmi úzce souvisí, nečekaně nevypovídá o Fischerově tvorbě, dokonce ani o té britské. V centru pozornosti totiž stojí filmařská dvojice, režisér a herečka, z Jižní Koreje, která se v 70. letech minulého století stala obětí zájmu (a následně únosu) tehdy ještě budoucího vůdce Korejské lidově demokratické republiky Kimg Čong-ila.

Šin Sang Ok a herečka Čoi Eun He sehráli podstatnou roli při formování jihokorejské kinematografie a dle přání Kim Čong-ila měli pomoci i té severokorejské. A i když přebal knihy Kim Čong-il uvádí dává vzpomenout na sarkastickou komedii Interview, obsahem naopak směřuje k neveselé zprávě o režimu, jakou podala například Barbara Demicková v brilantním textu Není co závidět. Režisér i herečka totiž mohou neomezeně tvořit, ale za cenu ztráty své vlastní lidské svobody…

Paul Fischer využívá příběh páru, který zkrátka jen toužil točit filmy a žít, k postupnému vykreslení praktik a atmosféry země. Děje se tak velmi nenásilně. Místy až beletristicky uchopené vyprávění se velmi funkčně prolíná s popisem reálií. Citlivá a intimní dramata se odehrávají na pozadí obrovské tragédie, v níž se země zmítá. A to vše schované za maskou, blyštivou a veselou, optimisticky krásnou a politicky uvědomělou.

Paul Fischer odvedl více než pečlivou práci, k výpovědím ústřední dvojice hrdinů přistupoval skepticky, vše se snažil maximálně kontrolovat a dokládat důkazy, získávat další výpovědi, místy polemizovat a nabízet i odlišné interpretace. Kniha tak představuje nejen podnětný přírůstek do sbírky těch, jež pojednávají o moderních dějinách, ale i těch, které se zajímají o kinematografii. Při čtení vás tak může až mrazit, kolik osudovosti se může skrývat za jedním jediným, na první pohled zcela banálním, filmovým titulem.

Kniha Kim Čon-il uvádí představuje fascinující procházku místy, kudy byste se nechtěli vydat – a vlastně by vám to ani nikdo neumožnil.