Nejhezčí dny blog

Taková (ne)normální rodinka

Jedna obyčejná rodina a její životní trampoty v průběhu čtyřiceti let. Vášnivá láska, bolestné strasti, tajnosti, jednoduše Nejhezčí dny našich životů.

Tak tohle jsou Sorensenovi. Táta David, máma Marilyn a jejich čtyři dcery Wendy, Violet, Liza a Grace. Pohodlně se usaďte a prostřednictvím románu Nejhezčí dny našich životů nahlédněte do jejich rodinného života. Najdete v něm všední i dramatické situace, nouze nebude ani o tajemství, která, jak už to bývá, na povrch vyplavou v ten nejnevhodnější okamžik.

Claire Lombardo na více než pěti stech stranách opravdu hutného čtení vylíčila na první pohled obyčejný život jedné rodiny v průběhu čtyřiceti let. Davida a Marilyn sledujeme od chvíle, kdy se poznali na vysoké škole. Vášnivá studentská láska se přetavila do desítky let trvajícího manželství. Zatímco David pokračoval ve studiu na lékařské fakultě, Marilyn se vlastní kariéry vzdala ve prospěch rozrůstající se rodiny. Mohlo by se zdát, že jejich manželství tím bude navždy poznamenáno, ale opak je pravdou. Vztah Davida a Marilyn je s dalšími přibývajícími roky pevnější a stabilnější a nerozhází jej ani klasické vztahové a rodičovské krize, jež se nevyhýbají žádnému manželství.

Autorka pro své vyprávění využívá střídání dvou časových rovin. Současnost nás zavádí do roku 2016. Sorensenovic děvčata jsou všechna už dospělá a z domu, přesto svým chováním a jednáním do slova a do písmene potvrzují známé rčení „malé děti, malé starosti, velké děti, velké starosti“. Wendy své smutky utápí v alkoholu, Violet je až příliš úzkostlivá perfekcionistka, Liza se potýká s neplánovaným těhotenstvím a benjamínek Grace zase svým nejbližším tají dost zásadní informaci o svém životě. David a Marilyn tak neustále řeší problémy svých dcer, i když se jako správní rodiče snaží do jejich světů zasahovat jen minimálně.

V retrospektivních prostřizích se spolu s touto zdánlivě obyčejnou rodinou vracíme hluboko do minulosti a skládáme spolu s nimi střípky jejich životů do poměrně pestré a místy chaotické mozaiky, v níž má každý okamžik, každý čin své pevné místo a vše do sebe zapadá.

Debut Claire Lombardo není prvoplánově lehkým čtením pro každého. Spisovatelka píše poměrně obsáhle a vzletně, místy je patetická a ráda se vrací k již vyřčeným věcem. Pokud její styl přijmete a přizpůsobíte se pomalejšímu tempu vyprávění, Sorensenovy jen tak neopustíte. Kouzlo tohoto románu tkví právě v tom, jak se autorce podařilo vystihnout zdánlivě banální okamžiky a proniknout do podstaty toho, co tvoří rodinnou pospolitost. Milujete-li hutné příběhy a nevadí vám, že v nich chybí akce a napětí, ale naopak oceníte náhled do životů jiných, je román Nejhezčí dny našich životů právě pro vás. Nebo o vás?

Barbora Javorková