Stáváme se zločinci, nebo se jimi už rodíme?

Davy Hamiltonová měla zcela normální život. Chodila s nejkrásnějším klukem na škole, záleželo jí na večírcích, nádherném účesu a měla nejlepší kamarádku, se kterou se mohla podělit o veškerá svá tajemství. Jenže to bylo předtím, než dorazily výsledky celonárodních testů, které ukázaly, že má HTS – vraždící syndrom zakomponovaný ve své DNA. V tu chvíli se vše mění a ona si uvědomí, jak je přátelství a normální život křehký. Každý, koho zná, se k ní obrátí zády. Musí opustit prestižní školu a přestoupit, aby se nesetkávala s normálními lidmi a neohrožovala je. Jak by ale mohla? Nikdy necítila nutkání někomu ublížit! Teď je izolovaná, během výuky na nové škole dokonce uzavřená v kleci s ostatními jako je ona. Lidmi schopnými kdykoli zabít.

Mnozí z jejích nových spolužáků mají v očích vepsanou krutost a Davy si je dobře vědoma toho, že pokud ukáže, jak je slabá, zemře. Bude se muset zatvrdit a zocelit. Podaří se jí ale něco takového, když do její třídy nastoupí další nositel, tentokrát záhadný Sean, který má neústupný pohled a ani za nic se nikomu nechce podřídit?

Když už si Davy myslí, že se se svým životem srovnala, opět se všechno pokazí. Je odtrhnuta od rodiny a poslána do vzdělávacího programu, kde se má naučit ovládat svůj vztek a sloužit vlasti. Ona a dalších 49 lidí s HTS. Její život ještě nikdy nebyl ve větším ohrožení a je pouze na ní, zda přežije a bude moci opět fungovat v prostém lidském světě. Dokáže se zatvrdit dostatečně dlouho na to, aby výcvik vydržela? HTS umí vyvolat touhu zabít během mrknutí oka, a pokud si nebude dávat pozor, každý den může být jejím posledním.

Říká se, že nejlepší jsou knihy, do kterých autor vložil cosi z prostředí, ve kterém se pohybuje. Čtenář se mnohdy dokáže s náměty z prostého světa sžít více než s vymyšleným dobrodružstvím. Dnešní svět je plný násilí a toho si musí být vědom každý, kdo aspoň trochu vnímá, co se kolem něj děje. A možná právě proto dokáže námět o lidech s HTS, vraždícím genem, zaujmout nejednoho čtenáře. Přeci jen, kdyby už by nic jiného nefungovalo, je tady právě toto jádro knihy, které je čtivé, zajímavé a místy až nebezpečně realistické. Sophie Jordan nám totiž předkládá jeden z možných scénářů, jak by se dnešní problémy mohly rozrůst do gigantických měřítek a já si při čtení neustále říkal Co kdyby to byla pravda?

Kniha je velmi dobře zpracovaná a je vidět, že autorka nepatří mezi začátečníky a dobře ví, kam by měl příběh směřovat. Vše, co se stane, má nějaký důsledek. Sophie Jordan má čtivý styl zkušeného autora a i když se to na první pohled nemusí zdát, vložila do Nevítaných silnou myšlenku, nad kterou bychom se měli pozastavit. Opravdu jsme definováni svými geny, nebo tvarujeme svou osobnost sami? Kdo vám odpoví ve chvíli, kdy se k vám všichni obrátí zády? Kdo?

I když je příběh zajímavý, není rozhodně tak akční, jak by se od prostředí plného zabijáků dalo očekávat – což je při takového zápletce poměrně škoda. První polovina knížky jemně pokulhává a místo akce je čtenář zahlcen Davyinými pocity, jejími problémy v rodině a zklamáními. Zvrat ale naštěstí nastává ve chvíli, kdy se Davy dostane do vzdělávacího programu a příběh začne konečně žít. Nejen že se změní prostředí, ale autorka začne více rozebírat záměr vlády, její manipulace a využití lidí s HTS syndromem. K tomu se přidává i sympatická hlavní hrdinka, se kterou jsem se sžil více, než jsem očekával, a nakonec se přeci jen utvrdil v tom, že nikdy bychom neměli spoléhat na první dojem. Její dobrodružství jsem prožíval takřka na vlastní kůži a oceňuji i lehký romantický nádech, který rozhodně neurazí (ale taktéž nějak fenomenálně nenadchne).

Hodnocení: 73 %

Autor: Filip Faja