Český New York blog

Procházka New Yorkem v českých stopách

New York, tepající velkoměsto, o němž se říká, že nikdy nespí. Jaký je život v New Yorku a zda si tady lze splnit svůj americký sen, zjistilo za uplynulá dvě století také mnoho našich krajanů. Vydejte se v publikaci Český New York po jejich stopách spolu s historikem a politologem Martinem Nekolou.

Češi zanechávají nesmazatelnou stopu v tomto obrovském americkém městě již více než dvě století. Prvním zaznamenaným Čechem, žijícím na území dnešního New Yorku již v 17. století, byl Augustin Heřman z Kokořínska. Stal se zároveň prvním Čechem v Americe. Jak se sluší a patří, začíná Nekola své vyprávění právě tímto mužem a obchodníkem. Pokračuje dalšími průkopníky a postupně rozkrývá „českou“ historii New Yorku.

Krajané se v zámoří živili různě, zabývali se obchodem, výrobou doutníků, ale zasáhli samozřejmě i do kultury a dalších odvětví. Autor Martin Nekola mapuje životy českých krajanů v historické posloupnosti, ale rovněž pomocí tematických okruhů. Nebojte se, rozhodně se nejedná o nudnou encyklopedii, Český New York je zajímavou sondou do lidských osudů a poutavé vyprávění o stopě, kterou zde Češi nezvratně zanechali.

Nekola má velkou výhodu, protože i jeho předci mezi Newyorčany patřili. Tím pádem jsou příběhy a informace v knize Český New York autentické a velmi lidské. Zjistíte například, že Češi měli svou vlastní čtvrť, vydávali české noviny a velmi aktivně se podíleli na komunitním životě. Dočkáte se vyprávění o Voskovci a Werichovi, Miloši Formanovi, ale i bankéři Tomáši Čapkovi a mnohých jiných.

Jestliže jste podlehli, díky osobní návštěvě, ale i seriálům a filmům, nevysvětlitelnému kouzlu velkoměsta, které nikdy nespí, otevře vám nyní v knize Český New York svou náruč kapička české historie. A možná při čtení pocítíte i příjemně hřejivou hrdost, kam až to naši krajané dotáhli. Kniha je doplněna řadou zajímavých dobových fotografií, které vyprávění hezky dokreslují.

Helena Herynková