Příběh o dívce s vlasy jako len

Madrid, 50. léta. Ulicemi prozářenými červnovým sluncem kráčí vysoký muž s hromádkou knih pod paží. Za ním spěchá stárnoucí žena. Ten muž ji něčím zaujal, sleduje jej jako stín a on, nic netuše, ji dovede až do zapadlé uličky, ve které se svou manželkou provozuje malé knihkupectví. Nesmyslné místo na to, aby tu měl někdo obchod, pomyslí si žena. Zvědavost je však silnější, ona neodolá, vezme za kliku a vstoupí. A právě v tu chvíli, přestože to zatím netuší, se začne odvíjet jeden zvláštní příběh 20. století, příběh, který spojí osudy tří lidí způsobem, o němž nemá ani jeden z nich nejmenší zdání.

Když život býval ještě náš je román španělské autorky, jejíž jméno – Marian Izaguirre – je pro české čtenáře zatím velkou neznámou. Nejedná se však o debutantku, publikuje již více než dvacet let a na svém kontě má pět knižních titulů. I její nejnovější příběh je dílem vyzrálým a veskrze podmanivým. Vyprávění o ženě – říkejme jí třeba Alice – jejíž celoživotní láskou i spásou se staly knihy, a manželském páru Lole a Matíasovi, kteří během války přišli o veškeré jistoty a jimž zbylo jen vědomí, že mají jeden druhého, vtáhne čtenáře do děje od první stránky. Netrvá dlouho a člověk vůči těm třem začne pociťovat sympatie: vždyť jsou tak obyčejní, tak průměrní, tři víceméně tragické postavy, které se perou s osudem s houževnatostí, jež bere dech. Lole se stýská po časech, kdy kráčela s Matíasem ruku v ruce k jeho nakladatelství, Matías vzpomíná na dobu, kdy ve Španělsku vydával díla Guillauma Apollinaira. A Alice? Té se v hlavě honí myšlenky na rané dětství na pobřeží Normandie, 1. světovou válku, bohémská 20. léta v Paříži i hořký konec let třicátých. Před čtenářem tu tak kromě fiktivních postav defiluje i celá řada osobností z první poloviny 20. století – spisovatelé, skladatelé, politici… Není těžké popustit uzdu fantazii a vydat se v Alicině doprovodu na jeden z těch večírků s barevnými koktejly a hudbou Clauda Debussyho. Je to totiž právě Alice, která udává celé knize tón, a jen díky ní v sobě oba manželé nacházejí sílu bojovat o lepší život v zemi, která se k nim obrátila zády. Dokonalá znalost reálií, schopnost vcítit se a vidět věci a události různýma očima – i to jsou devizy tohoto románu.

Autorka: Michaela Křivohlavá