Právo na život, které vám život nezaručí

Po druhé občanské válce, která se nesla v duchu sporů o potraty, došlo ve Spojených státech ke kompromisu – potraty se stanou ilegálními a život dítěte bude až do jeho třinácti let posvátný. Poté se však jeho rodiče mohou až do jeho osmnácti svobodně rozhodnout. Chtějí ho nadále vychovávat? Nebo ho pošlou na rozpojení – ne, nebojte, ne na smrt. Dítě bude žít. Každičká jeho součást. Jen každá někde jinde.

A tak tu máme trojici hlavních hrdinů, Connora, Risu a Leva, kteří všichni čelí stejnému osudu – mají být rozpojeni. Connor byl vždycky trochu problémový, ale nikdy by ho nenapadlo, že jeho rodiče opravdu k takovému rozhodnutí dojdou. Risa zase nikdy žádné rodiče neměla, takže se tohoto osudu obávala vždycky – Státní domy jsou dětmi přeplněné a dospělosti se dožívají jen ti nejlepší. A Lev… jeho rodina je majetná, milující. A taky silně věřící. A tak má být obětován jako desátek, hrdě a se vztyčenou hlavou. Cesty všech se za nepředvídatelných okolností protnou a pak…

Přijde vám to ujeté? Děsivé? Přes čáru? To všechno román Neala Shustermana je a ještě mnohem víc. Znepokojivá atmosféra zvrhlého světa kdesi v budoucnosti prýští z každé stránky a během čtení neustále cítíte hořkou pachuť, protože příběh se vůbec nezdá být tak nereálný. Když dystopické USA zkrátka přijmete tak, jak je pro vás autor připravil, nebude se vám lehko usínat.

A to i díky tomu, jak sugestivně je příběh vyprávěn. Krátké kapitoly uhání vpřed, tu se na svět díváte očima Risy, tu Connora, tu Leva, sem tam se přidá i náhodný kolemjdoucí. Ze všech těch střípků vzniká působivá mozaika, díky které nejen není těžké vžít se do každého z hrdinů, ale nepřijdete ani o vhled nezúčastněného pozorovatele a budete o krůček napřed.

Bez šance vás přiměje k zamyšlení a doslova vás vcucne. Neztrácí tempo ani na okamžik a na konci zůstanete s otevřenou pusou a úpěnlivým přáním, aby už vyšel ten druhý díl. Shustermanova dystopie je akční, dynamická a mrazivá a po jejím dočtení budete chtít obejmout své rodiče za to, že vy jste jako rozpojenci neskončili.

Autorka: Kateřina Stupková