Praha mosty blog

Praha, tentokrát jako město mostů

Praha stověžatá, říká se. Jestli ale někdo někdy hodnotil krásu a počet pražských mostů, o tom obecně známá rčení mlčí. Nyní je však můžeme poznat díky publikaci Praha mosty spojená.

Mosty a jejich osudy tvoří historii měst i jejich obyvatel. Jsou kronikou názorových střetů, architektonických řešení a dobového stavitelského umění jejich tvůrců. Mosty jsou kamennými, němými svědky, po nichž kráčely dějiny. Protínají a spojují různé části měst, jsou válečnými strategickými cíli, svádějí se o ně bitvy. Díky mostu se může město rozrůstat po obou stranách řek. A navíc, pokud jsou dobře postavené, můžeme žasnout nad jejich elegancí a krásou po staletí.

Pražské mosty samozřejmě nejsou výjimkou, a proto si zaslouží samostatnou publikaci. Obrovská kniha Praha mosty spojená vám vezme dech. Ujišťuji vás, že po jejím přečtení se už na žádný pražský most nepodíváte stejně. Autoři Vladimír Dudák a Vít Rýpar shromáždili v jedné knize neskutečné množství zajímavostí, technických i obecných informací či historických souvislostí, které s pražskými mosty souvisejí. Kniha je bohatě ilustrována mapkami, plány, historickými fotografiemi a rytinami i fotografiemi současnými. Doplněna je rovněž citáty z dobového tisku, medailonky architektů, stavebních firem a architektonických studií.

Autoři postupují společně s dějinami, takže se postupně věnují nejstarším mostům až po ty nejmodernější. Samozřejmě své výsostné místo tedy dostal nejstarší Juditin most, ale publikace je velmi aktuální a zaznamenává například také „boj“ o Libeňský most. Při čtení si můžete užít virtuální procházku po nejstarších mostech, řetězových, železničních, ale i mostech, které už musely ustoupit novým nástupcům, nebo neodolaly zubu času. Prostor dostaly také různé lávky a malé můstky přes silnice, mosty mezi domy, tramvajové nebo pražského metra.

Knihu Praha mosty spojená si zamilují všichni obdivovatelé mostů, pátrači historií i milovníky matičky Prahy. Buďte si jisti, že ji neodložíte po jednom čtení, ale budete se k ní průběžně vracet. A až se nasytíte všemi informacemi, vřele doporučuji vyrazit mezi pražské mosty na procházku a prohlédnout si vše naživo. Zážitek tak bude dokonalý.

Helena Herynková